Loading...
شما اینجا هستید: خانه » گالری » درگ » زیر پوست یک درگستر

زیر پوست یک درگستر

 بازدید: 17293

 

به گزارش CarXR.ir: آشنایی با خودرو MAZDA FIX ( رکورد شکنی با پیشرانه وانکل ) مزدا 6 شاید در نگاه نخست تنها به عنوان یک سدان جذاب ژاپنی برای استفاده های خانوادگی مطرح باشد، اما وقتی پای مسابقات درگ در میان باشد حتی یک سدان خانوادگی نیز می تواند برای رکورد شکنی در میدان نبرد حاضر شود.


 

 

دیدن فیلم این خودرو نگارنده را بر آن داشت تا با پشت سر گذاشتن فاصله ای 12000 مایلی خود را به مقر تیم مسابقه ای MAZDAFIX RACING برساند و از نزدیک با 6 مردی که وظیقه آماده سازی این مزدا درگستر را بر دوش کشیده اند آشنا شود.


 

مشاهده چنین خودرویی از نزدیک می تواند هر فردی را به علاقه مند پرو پاقرص مسابقات درگ (شتاب 400 متر) تبدیل کند.


 

آرچیل کایسکی مردی است که دو رکورد در کارنامه خود دارد.او نخستین فردی در جهان محسوب می شود که در پایان مسافت یک چهارم مایل (400 متر) به سرعت شگفت آور 200 مایل در ساعت (بیش از 320 کیلومتر در ساعت) دست یافته است و همچنین نخستین فردی که در مسابقات شتاب 400 متر استرالیا به رکورد 6 ثانیه دست یافته و لقب نخستین مرد 6 ثانیه ای استرالیا را یدک می کشد.کایسکی مردی است که رانندگی تازه ترین نسخه از جنگنده مشکی رنگ MAZDAFIX را نیز بر عهده دارد.

 

 

در روز تهیه گزارش به دلیل بارش باران امکان مشاهده توانایی های خودرو فراهم نبود اما در عوض فرصتی به وجود آمد تا به شکل دقیق تر با اجزای فنی و آناتومی این شاهکار مسابقات شتاب استرالیا آشنا شویم.

 


هر روز در گوشه ای از کارگاهی بزرگ و در پشت یک تریلر ، اعضای تیم MAZDAFIX گرد می آیند تا خودرو را برای شرکت در مسابقات مختلف آماده سازند.با فاصله کمی از خودرو محلی برای استراحت و انجام بحث های فنی در نظر گرفته شده است.

 


شکی نیست که شاسی و بدنه مخصوص درگ ، نقشی حیاتی در مورد کارایی یک خودروی مسابقه ایفا می کنند.از همین رو و با استفاده از تجربیات قبلی بدنه و شاسی لوله ای مورد نیاز تیم به شرکت صنایع جری بیکل در ایالات متحده سفارش داده شد.البته باید گفت که این شاسی در ابتدا برای یک پیشرانه V8 طراحی شده بود.

 

 

در طول مسابقه درگ نیروهای مختلفی در جهت شتاب گیری و ترمز گیری بسیار شدید به شاسی وارد می شود و خطر بسیار بزرگی در صورت وقوع تصادف ,جان راننده را تهدید می کند، از این رو شاسی نیز با حداکثر ایمنی برای راننده ، حداکثر مقاومت در برابر نیروهای ناشی از شتاب گیری و ترمز گیری و حداقل وزن طراحی می شود.کابین راننده همچون سایر خودروهای مسابقه ای مدرن با بهره گیری از فیبرکربن شکل گرفته است اما دو بازوی مربوط به تعلیق چرخ های جلو با هدف کاهش وزن از جنس تیتانیوم انتخاب شده اند.

 

 

تایرهای جلو با هدف بهبود فرمان پذیری ، کاهش وزن و به حداقل رساندن مقاومت آیرودینامیکی ، تا حد امکان باریک ساخته می شوند.این تایرهای توسط کمپانی گودیر تامین می شوند و رینگ های بسیار ساده ، سبک وزن و مقاومی که به روش آهنگری (FORGED) ساخته شده اند را در بر می گیرند.

 

 

در پشت چرخ یک دیسک ترمز سرامیکی قرار گرفته که با کالیپر کوچک مجهز به یک پیستون حمایت می شود.در واقع به دلیل مشخصات تایر ، استفاده از ترمزهای بسیار قدرتمند در چرخ های جلو توجیهی ندارد چرا که تایرها از توانایی مطلوبی برای ایجاد چسبندگی برخوردار نیستند و در صورت نصب ترمز قدرتمند در سرعت های بالا قفل شده و خطرات متعددی را برای راننده ایجاد می کنند.ساختار فنربندی در این عکس کاملا مشخص است اما ضریب ثابت فنر اصلی مجموعه تعلیق به

صفحه 1 از 3123

▼ ارسال نظر