Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

دیداری باژیان مهاری مرد خاطره ساز ...!!!

مهاری هنوز هم چشم ها را به سوی خود جلب می کند...
دیداری باژیان مهاری مرد خاطره ساز ...!!!

دیداری با ژیان مهاری، 35 ساله ای منحصر بفرد !!


به گزارش CarXR.ir : ژیان را شاید بتوان ضعیف ترین اتومبیل تولید شده در کشورمان دانست که برخلاف نامش باعث هراس هیچ کس نمی شود این مدل در کشورمان برای اقشار کم درآمد که خواستار اتومبیلی با قیمت کم بودند به مرحله تولید رسید و این در حالی بود که سیتروئن به غیر از این مدل در ایران حضوری نداشت و سایر مدل های آن به تعداد اندک وارد کشور شدند.

ژیان همان نامی که تا می شنوید به یاد خودرویی می افتید که چپ نمی کند!! در این شماره قصد داریم تا شما را با نمونه ای کمیاب از این خودرو آشنا کنیم خودرویی که در تهران، شماره دوم آن پیدا نشده است تا به امروز، این خودرو همان ژیان مهاری است اما خیلی خاص تر و جالب تر از آن هاست.

 

خودروی مورد بررسی ما از نمونه های نادر ژیان و مدل 1354 می باشد و از مهاری های سالم می باشد و آن هم به دلیل این است که بیش از 10 سال است که این خودرو خواب بوده است این ژیان تک متعلق به یکی از کارمندان سفارت انگلستان بوده است، زمانی که فردی دیگر این ژیان وانت را خریداری می کند و تا چند سال قبل هم داشته است از آن برای حمل کولرهای اسپلیت استفاده می کرده است و پس از آن هم که مالک فعلی آن این اتومبیل خاص را خریداری و تا به امروز هم نگه داشته است.

نکته جالب توجه کارت - بیمه کامل - معاینه فنی - پلاک و داشتن کارت سوخت و سهمیه ماهیانه 180 لیتر می باشد !! این وانت زیبا کلا از فایبر گلاس ساخته شده و این به این معنی است که به جز شاسی، این اتومبیل کاملا این خودرو از فایبر گلاس ساخته شده و همین امر باعث شده تا وزن این خودرو تقریبا 500 کیلوگرم شود و نکته جالب توجه اینجاست که این خودرو هم اندازه وزن خودش ظرفیت بار زدن دارد!!

 

این خودرو که با بدنه ای کاملا فایبر می باشد البته با فایبر معمولی تفاوت دارد و این خود نمای جالب و منحصربفردی را به این اتومبیل هدیه کرده است و به این مدل در اصطلاح ژیان بدنه کرکره ای یا آکاردئونی می گویند البته این خودرو را باید دور از دسترس گاو قرار دهید به این دلیل که فایبر و الیاف آن مزه و طعم خوبی را برای گاو دارند و از خوردن آنها لذت می برد و در مدت زمان کمی خودرو را تبدیل به شاسی می کند !! تنها قسمت غیر فایبری این اتومبیل شاسی آن می باشد که از قوطی 6 میلی متری ساخته شده است، ژیان مورد نظر که در ایران با نام مهاری شناخته می شود در کشورهای دیگر با نام های پونی و یاگان و ... به فروش می رفته است و در بین سال های 68 تا 88 میلادی تولید و عرضه شده است، اگر دقت کرده باشید مدل های مختلف ژیان رنگ بندی دارند و این نشان از آن دارد که در آن زمان این خودرو برای جوانان طراحی شده بوده است .

نمای جلوی این خودرو شما را به یاد جیپ می اندازد و در نگاه اول و هنگامی که می فهمید این اتومبیل ژیان است شگفت زده می شوید زیرا این اتومبیل برای پدربزرگان ما بوده و حال دیگر خبری از آن نیست و این مدل که دیگر خاص تر و کم تر از مابقی مدل های این کمپانی می باشد، چراغ های دایره ای و جلوپنجره توری مانند که پشت آن پروانه سفید رنگ قراردارد به همراه بدنه این از جنس فایبر و پر از خطوط شکسته نمایی بسیار زیبا به این اتومبیل بخشیده است.

در دو طرف بالای شیشه جلوی این خودرو دو ضربه گیر دیده می شود که آنها در کنار ساحل کار خود را نشان می دهند، این خودرو به گفته متخصصان یکی از خودروهای ساحلی سیتروئن می باشد به طوری که اگر با این خودرو به لب ساحل تشریف ببرید پس از باز کردن چادر و شیشه از قسمت لوله ای اتاق شیشه به روی درب موتور می خوابد و آنها به این دلیل می باشند که قاب آهنی دور شیشه درب موتور فایبری اتومبیل را زخمی نکند نکته جالب دیگر این ژیان وجود 8 عدد قالپاق می باشد که 4 عدد آنها تابستانی می باشند که در حال حاضر به زیر این خودرو هستند و 4 تای دیگر برای فصل سرد هستند.

در نمای جانبی این خودرو شاهد درب بسیار کوچک مهاری هستیم که توسط یک لولای آلومینیومی به بدنه متصل شده است، دستگیره درب این اتومبیل هم آلومینیومی می باشد و به مانند دستگیره درب اتاق خواب می باشد و با چرخاندن آن درب اتومبیل باز می شود و شما می توانید به داخل اتومبیل بروید (البته با سختی !!)

 

با همان سختی به داخل اتومبیل می رویم شاهد درونی بسیار ساده هستیم و این نکته جالب است که همه قطعات داخل حتی کف این خودرو از فایبر می باشد، فرمان بزرگ و صفحه کیلومتر مستطیلی عمودی که تا 120 کیلومتر بر روی آن نگاشته شده است به علاوه دنده زیبا و جالب آن که خیلی نزدیک به فرمان می باشد یک حالت بسیار ساده اما جالب توجهی را برای این اتومبیل پدید می آورد، تمامی قطعات داخل حتی پدال ها فابریک هستند،برف پاک کن های این خودرو که به مانند بنز خلاف جهت هم دیگر کار می کنند فابریک و هنوز سالم هستند و با بیرون کشیدن شاسی بر روی قاب فلزی کیلومتر کار می کنند، هنوز هم آمپر بنزین – سیستم روشنایی- بوق و چراغ های پشت آمپر و کیلومتر این خودرو کار می کنند البته و صد البته که همه این ادوات فابریک هستند و دست به آنها نخورده این ها خود نشان از سالم و با ارزش بودن این ژیان مهاری می باشد.

چادر این خودرو بسیار سالم می باشد و این مهم به این دلیل می باشد که چادر مهاری مورد نظر بسیار آسیب دیده بوده و مالک آن چادر دوز سایپا که دیگر مردی سالخورده و بازنشسته بود را پیدا کرده و از او خواسته تا چادر را دوباره بدوزد که او هم با کلی درخواست بالاخره این کار را انجام می دهد !! این چادر توسط چند بست به درب عقب و پیچ هایی کوچک به کناره اتومبیل متصل شده اند، نمای عقب هم بسیار زیباست و چراغ های دایره ای کوچک این مهاری سبز رنگ را حسابی زیبا کرده اند.

 

یک امکان جالبی که این خودرو برای سرنشینان فراهم کرده است، سیستم گرمایشی می باشد و آن هم به این شکل می باشد که دور سیستم اگزوز این اتومبیل که برای هر سیلندر هم مجزا هستند، قاب فلزی وجود دارد که در امتداد هر کدام از آنها لوله خرطومی وجود دارد که گرما را به داخل اتاق هدایت می کند یعنی به پشت دریچه ها که با باز کردن دریچه ها گرما به داخل اتاق می آید و اگر هم نخواهید می توانید آنها را ببندید تا اینکه باد گرم برای جلوگیری از بخار کردن به پشت شیشه هدایت شود که در پشت شیشه هم دریچه ای تعبیه شده است البته پنجره های این خودرو هم برای فصل زمستان می باشد که انرژی گرمایی بخاری مکانیکی مهاری هدر نرود !!

همان طور که در قسمت های بالاتر گفته شد این خودرو دارای پلاک ملی می باشد که این خود کمی نمای فوق العاده کلاسیک این خودرو را خراب کرده است، درب موتور این خودرو توسط 2 بست عمودی و پلاستیکی چفت شده اند که پس از باز کردن آن ها درب موتور بسیار سبک وزن این خودرو بالا می آید و شاهد پیشرانه بسیار جالب این خودرو هستیم.

پیشرانه این خودرو را می نگریم !! بسیار کوچک و جمع و جور ساخته شده است، پیشرانه این خودرو 2 سیلندر دارد و حجم آن هم 602 سی سی و هر سیلندر 301سی سی می باشد و در هر سیلندر آن هم 2 سوپاپ دارد و در مجموع 4 سوپاپه است این پیشرانه و جعبه دنده این خودرو را بر روی 2CV ها هم می بینید، زمانی که به پیشرانه این خودرو می نگرید به نکات جالبی بر می خورید یکی از این نکات وجود کاسه چرخ ها در محفظه ی موتور درست در دوطرف جعبه دنده می باشند که اگر بخواهید لنت های این اتومبیل را تعویض کنید علاوه بر باز کردن چرخ باید پلوس هم باز کنید تا به کاسه چرخ برسید و پس از باز کردن آن لنت ها را می توانید تعویض کنید (لنت های ترمز خودروی مورد بررسی فابریکی تهیه شده بودند)

دیسک و صفحه این خودرو هم با نمونه فابریک آن تعویض شده بود و نمونه قدیمی آن را هم دیدیم که کمتر از 16 سانتی متر بود همه چیز این خودرو بسیار بسیار کوچک می باشد پیشرانه این خودرو فاقد دلکو می باشد و به جای آن کوئل دوبل یا دو خروجی دارد که مستقیما به سر سیلندر متصل می شوند، از دیگر نکات جالب توجه این است که پلاتین آن پشت فن می باشد و برای تعویض آن باید علاوه بر باز کردن جلوپنجره فن را هم باز کرد تا پلاتین تعویض شود !! این خودرو در کل طراحی خارق العاده و جالبی دارد !!

 

در سیستم خنک کنندگی موتور این اتومبیل رادیاتور روغن و فیلتر هوا و روغن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند زیرا موتور این خودرو به وسیله فشار روغن و هوا خنک می شود و برای اینکه هوا به خوبی موتور این اتومبیل را خنک کند موتور این خودرو درون محفظه ای قرار دارد که به راحتی دور آن هوا می پیچد و در خنک کردن پیشرانه مهاری نقش بسزایی را دارد و علاوه بر آن رادیاتور روغن با چرخاندن روغن دور محفظه موتور آن را خنک می کند، به جز شیشه شور برقی این اتومبیل هیچ جایی از این اتومبیل جای آب نمی بینید.

حال دوست داریم تا کمی با این تحفه فرانسوی به رانندگی بپردازیم پس از نشستن بر روی صندلی های راحت و بستن کمربند فابریک این اتومبیل سوییچ را می چرخانیم و به محظ روشن شدن چراغ پشت آمپر دکمه را فشار می دهیم تا این خودرو روشن شود، پس از آن صدایی نمی آید گویی که اتومبیل خاموش باشد اما 602 سی سی از خواب بیدار شده است !! با گاز دادن همان صدای محبوب و خاطره انگیز ژیان به گوش می رسد ...

 

جعبه دنده 4 سرعته دستی را درگیر می کنیم و شروع به حرکت می کنیم بسیار بسیار دنده های جالبی دارد و با داخل و بیرون کشیدن دسته دنده دنده ها تعویض می شوند، دنده ها نرم جا می روند و نزدیکی دنده به راننده و فرمان بسیار در رانندگی کردن راننده تاثیر بسزایی دارد، سواری این اتومبیل بسیار نرم تر از آنچه فکر کنید می باشد و آن هم به مدد ژامبون های معروف ژیان است که در جهت طولی خودرو قرار دارند و در هنگام عبور از روی پستی و بلندی کش می آیند و جمع می شوند و هرچه فشار بیشتر به ژامبون ها بیاید چرخ های این اتومبیل از هم دور می شوند البته به میزان کم و در زمانی که سرنشینان یا بار را خالی می کنیم شاهد نزدیک شدن چرخ های عقب و جلو به یکدیگر هستید،همین ژامبون ها باعث می شوند تا با ژیان چپ نکنید !! عدم عایق بندی ژامبون ها کمی سر و صدا دارد اما سواری بسیار عالی و نرمی را به راننده می دهد.

تقسیم وزن این خودرو 63 درصد در جلو و 37 درصد در عقب می باشد و این خود برای این وانت مزیتی محسوب می شود، انتقال قدرت هم بر روی چرخ های جلو می باشد، نکته جالب توجه اینجاست که این خودرو با این حجم کم پیشرانه و این قدرت پایین سربالایی ها را به بهترین وجه بالا می رود و اینکه ظرفیت حمل بار تا 500 کیلوگرم را هم دارد البته برای این کار باید این خودروی 4 نفره به 2 نفره تبدیل شود و صندلی های عقب در جایی که تعبیه شده اند قرار بگیرند تا این خودرو به وانت تبدیل شود !!

سخن پایانی :

ژیان خودرویی بود که در کشور ما روزهای طلایی را پشت سر گذاشت و به موزه ذهن ها پیوست و با گذشت زمان تقریبا فراموش شد ولی این خودرو یکی از کارآمد ترین خودروهای کلاسیک ست و اینکه خودرویی به مانند این خودرو باید تحت مراقبت باشد تا مشکلی برای آن پیش نیاید البته که لوازم این خودرو هم تک و توک یافت می شود در آخر با تشکر از فرشاد عبیری پور که خودروی خود را در اختیار ما قرار دادند

.

نوشته و تصاویر : امیرحسین پورسینا Amir@carxr.ir

.

پیشرانه

2 سیلندر

حجم موتور

602 سی سی

تعداد سوپاپ

2 سوپاپ در هر سیلندر در مجموع 4 سوپاپ

حداکثر قدرت

29 bhp در 5750 دور

حداکثر گشتاور

39 نیوتن متر در 3500 دور

قطر سیلندر در کورس پیستون

70 × 74 میلی متر

تراکم

8.5 به 1

جعبه دنده

4 سرعته دستی معروف به دنده ژیانی

انتقال قدرت

چرخ های جلو

سایز تایرها

135/50/ZR15

طول × عرض × ارتفاع (میلی متر)

1640×1530×3520

ظرفیت حمل بار

500 کیلوگرم

مصرف سوخت

تقریبا 5.5 لیتر در 100 کیلومتر

وزن خودر

570 کیلوگرم



▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
بورس خرید و فروش لوازم تیونینگ
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان