Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

بی ام و Z3 اتومبیلی که خوب بر روی آسفالت پنجه می کشد ...

دریفت زدن با Z3 هم دنیایی دارد ...
بی ام و Z3 اتومبیلی که خوب بر روی آسفالت پنجه می کشد ...

بی ام و Z3 Mpower پر قدرت و منحصر بفرد . . .


به گزارش اختصاصی CarXR.ir : بی ا م و Z3 از سری از اتومبیل های رودستر می باشد که با رونمایی آن نظر خیلی از علاقه مندان به خودروهای اسپرت آلمانی تغییر کرد این خودرو در سال 1996 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و انقلابی در آن سال ها به پا کرد و در طول چند سالی که به تولید رسید 100000 دستگاه از آن تولید و به فروش رسید، این خودروی کوچک و سبک وزن از خودروهایی است که برای گرفتن راندمان بالای ریسینگ طراحی شده است و اتومبیلی است که زاده شده است برای رانندگی اسپرت و هیجانی وقتی مهر M را زیر کارنامه آن ببینیم که که دیگر همه چیز تمام ...

 

بخش موتور اسپرت کمپانی بی ام و (Mpower) نقش بسزایی را در شکوفا کردن Z3 داشت زیرا این اتومبیل از زمان زاده شدن اسپرت بود و M این خصیصه را در این پسر کوچک و دوست داشتنی شکوفا ساخت، کمپانی بی ام و این اتومبیل را در دو مدل تولید کرده است، سفارش آمریکا و سفارش اروپا، اتومبیل مورد نظر سفارش اروپایی می باشد و نسبت به مدل های سفارش آمریکا قوی تر می باشد و از لحاظ فنی تغییراتی با یکدیگر دارند ولی باز هم مهم همان مهر M Power می باشد ...

خودروی مورد نظر ما بی ام و Z3 مدل 2001 میلادی می باشد که از اتومبیل های تک موجود در کشور می باشد در ابتدا قبل از آنکه به بحث فنی بپردازیم باید M بودن استاندارد این اتومبیل و این که رنگ این اتومبیل از رنگ های تک و محدود تولید شده و خاص Z3 می باشد و این را هم بدانید که Z3 به جز این اتومبیل در کشور وجود ندارد

از نمای ظاهری که به این اتومبیل می نگریم شاهد پهن بودن بدنه ///M Roadster نسبت به مدل استاندارد آن می باشد، بدنه M و زیبایی مثال زدنی آن کمی ما را دچار هیجان کرده است، هنگامی که به نمای جلوی Z3 می نگریم چشممان به لیپ سپر فیبر کربنی این اتومبیل دوخته می شود همین لبه سپر زیبایی این اتومبیل تک را چند برابر کرده است رم ایر بزرگ جلو و مه شکن هایی که به زیبایی هرچه تمام تر در سپر جلوی این اتومبیل این اتومبیل افزوده و چراغ های دودی رنگ آن هم بسیار نمای ظاهری را ریسینگ تر کرده است و در زیر آن ها هم که شیشه شور چراغ جلو می باشد و آپشنی پیش پا افتاده برای این اسپرت دوست داشتنی می باشد، پیش رادیاتورهای E37 با علامت زمینه کربنی ///M محصول بی ام و موتور اسپرت را به رخ می کشد

از کنار که به نمای جانبی این اتومبیل می نگریم ابتدا طرح زیبا و کوچک اتاق چشم ما را گرفت و پس از آن اینکه ارتفاع کوتاه اتومبیل از سطح زمین و بلند بودن چند برابر قسمت جلو نسبت به عقب این اتومبیل بسیار نظر بیننده را جلب می کند، در نمای جانبی گلگیرهای پهن M با رم ایرهای فابریک M و درب موتور منحنی بسیار زیبا طرح پر انحنای اتاق این اتومبیل را بیش از آن منحنی کرده است !!

در منابع معتبر نکته جالبی در مورد این اتومبیل نوشته شده بود که با دیدن تصاویر آن بسیار شگفت زده شدیم،نکته جالبی که در مورد این اتومبیل صدق می کند این است که این اتومبیل تنها بی ام و است که تمام قطعاتش مانند پازل از هم جدا و بعد سر هم می شود یعنی ما در این اتومبیل شاهد نقطه جوش نیستیم همه قطعات با پیچ به هم متصل شده اند حتی گلگیرهای آن و در شاسی آن هم از پیچ های بسیار بزرگ و مقاوم استفاده شده است و اثری از جوش نیست !!

رینگ های 5 بازوی ستاره ای M که دو سایز هم می باشند زیبایی مثال زدنی را به این اتومبیل بخشیده اند، آیینه های جانبی M هم این M Power را زیباتر کرده اند و هارمونی خوبی را با قسمت های دیگر اتومبیل به وجود آورده اند و در قسمت گلگیر عقب این خودرو شاهد لبه زیبایی هستیم که رینگ پهن M را به زیبایی درون خود جای داده است

قسمت عقب این خودرو در اولین نگاه شما را سر در گم می کند که این آیا عقب این خودرو هست یا خیر؟ این صحبت اکثر دوستانی هست که برای بار اول این اعجوبه M را می نگرند، البته این فقط به این دلیل است که این اتومبیل زیاد در خیابان ها دیده نمی شود و اینکه چشم ها به دیدن آن عادت نکرده است، سپر عضلانی عقب که از میان آن 4 خروجی اگزوزهای M به بیرون آمده کار را تمام کرده است، قسمت صندوق عقب بسیار کوچک است و این هم به دلیل رودستر بودن آن می باشد گلگیر و صندوق بسیار زیبا در کنار هم قرار گرفتند و در حد فاصل آن ها با سپر M یک فرو رفتگی را شاهد هستیم که درون این فرو رفتگی چراغ های سفید و قرمز رنگ Z3 جای داده شده اند البته در برخی از منابع در نقد طراحی این اتومبیل گفته شده که طراحی قسمت عقب آن از جلوی آن کمی قدیمی تر به نظر می رسد و مانند قسمت جلو هیجان ندارد

دوست داریم به داخل کابین این رودستر منحصربفرد برویم، درب را باز می کنیم و ابتدا چشممان به رکاب مزین شده به نام M می افتد رنگ اتومبیل را در داخل کابین هم می بینیم داخل کابین به زیبایی تلفیق دو رنگ آبی رنگ و مشکی می باشد و از جنس چرم طراحی شده است، غربالک فرمان 375 میلی متری Z3 بسیار خوش دست و زیبا طراحی شده و در مقابل آن صفحه کیلومتر شمار که بر روی آن نوشته شده است : M roadster و تا 280 کیلومتر بر روی آن نگاشته شده این در حالیست که در مدل های سفارش آمریکا تا 260 کیلومتر بیشتر مشخص نشده است

در کنسول مرکزی شاهد کارکیت فابریک و ادوات دیگر این اتومبیل هستیم که برای تنظیمات صندلی ها و سیستم کنترل پایداری و کنترل اتوماتیک لغزش و ... می باشد لازم بذکر است که این اتومبیل یک کارکیت بلوتوث دار هم علاوه بر کارکیت فابریک خود دارد 3 گیج را در کنسول مرکزی می بینیم که ساعت و درجه آب و درجه روغن را به ما نشان می دهند و همگی از کمپانی معروف VDO می باشند صندلی های M هم که در این اتومبیل با دو رنگ زیبای خود چشم نوازی می کنند واقعا کابین Z3 به زیبایی هرچه تمام تر طراحی شده و زمانی که درون آن هستید لذت سوار شدن یک M واقعی شما را به وجد می آورد طوری که دیگر دوست ندارید پیاده شوید

حال نوبت به بررسی پیشرانه قدرتمند این خودرو می رسد، پیشرانه این خودرو Mpower می باشد همانطور که در متن بالا گفته شد این اتومبیل سفارش اروپا می باشد و کد پیشرانه آن S50 B32 می باشد که نسبت به پیشرانه های سفارش آمریکا بسیار قوی تر می باشد، پیشرانه های سفارش آمریکا هم با کد S52 B32 شناخته می شوند پیشرانه بی ام و مورد نظر از پیشرانه های خوب M به حساب می آید و قدرت آن هم 321 اسب بخار می باشد که نسبت به S52 سفارش آمریکا 81 اسب بخار قوی تر می باشد

گشتاور این پیشرانه بالاست و این خود یکی از دلایل برای قدرتمند بودن S50 نسبت به S52 می باشد این نکته را زمانی احساس می کنید که به یک باره پا را بر روی پدال این اتومبیل فشار می دهید از دیگر نکاتی قدرتمند تر بودن این پیشرانه را نسبت به پیشرانه مذکور به اثبات می رساند حجم آن است که پیشرانه اروپایی 3201 سی سی و پیشرانه سفارش آمریکا 3152 سی سی حجم دارد دلیل بعدی هم قطر سیلندر در کورس پیستون می باشد که باز هم S50 سر تر می باشد این دلایل همه و همه باعث شده اند تا حداکثر سرعت این دو هم با هم تفاوت داشته باشد و بی ام و سفارش اروپا 250 کیلومتر سرعت برود و برادر آمریکایی وی 220 کیلومتر البته سرعت های این اتومبیل ها محدود شده اند

پیشرانه این خودرو مجهز به سر سیلندر آلومینیومی پولیش شده می باشد و از تکنولوژی بالایی بهره مند می باشد البته این تکنولوژی بالا در همه پیشرانه های M دیده می شود که این نکته خود در بحث تخلیه دود هویداست طراحی بسیار حرفه ای منیفولد دود و جدا شدن تخلیه 3 سیلندر این اتومبیل خیلی خوب بازدهی این اتومبیل را بالا برده است طوری که برای هر 3 سیلندر یک منبع اگزوز حرفه ای M در نظر گرفته شده که مالک خوش ذوق آن این اگزوزها را با نمونه Super Sprint تعویض کرده تا صدای گوش نوازتری را بشنوید

حال نوبت به راندن این آلمانی خشن می رسد پس از نشستن بر روی صندلی های فراگیر و چرمین M (که البته 2 سانتی متر از مدل استاندارد کوتاه تر می باشد) و بستن کمربند ایمنی شروع به حرکت می کنیم در ابتدا صدای زیادی نمی شنیدیم و صدایی که می آمد، صدای منبع اگزوزهای Super sprint بود پس از اینکه به دور 3500 دور رسیدیم پا را بر روی پدال فشار دادیم به یک باره نعره Mpower بلند شد و دور موتور به راحتی به 7000 دور رسید و بدون مشکلی در 7100 دور دنده را تعویض کردیم از تفاوت های دیگر پیشرانه S50 که بر روی این اتومبیل می باشد و S52 که برای مدل سفارش آمریکا می باشد در همین مهم می باشد که بی ام و مورد بررسی ما تا 7200 دور پاشیدن سوخت ادامه دارد و قطع نمی شود که در پیشرانه S52 ردلاین از 6500 تا 7000 دور می باشد

سواری با Z3 کمی خشک می باشد آن هم به دلیل طراحی ریسینگ اتاق این خودروست، اتاق E37 بادشکن بسیار خوبی می باشد و آن هم به دلیل طراحی دینامیکی آن می باشد زمانی که پا را بر روی گاز فشار می دادیم شاهد در رفتن عقب این اتومبیل بودیم بالاخره اگر این اتفاق نیفتد دیگر اسمش را نمی شود M گذاشت !! صفحه گرافیت که توسط مالک بر روی این اتومبیل ست شده، باعث تعویض زیباتر دنده های Z3 می شود و آن هم به دلیل حالت و نوع این صفحه می باشد

در هنگام سواری شاهد عملکرد فوق العاده زیربندی M بودیم که در جلو مک فرسون و در عقب بازوهای کنترل کننده و سیستم ضد غلتش سواری خوبی را برای سرنشینان رقم می زنند در سیستم تعلیق این خودرو از فنرهای محکم تر نسبت به استاندارد استفاده شده است و آن هم به دلیل M بودن آن می باشد و البته که سواری بهتری را هم به ارمغان آورده است و این اتومبیل هم از اتومبیل هایی است که تقسیم وزن آن 50 درصد به صورت توازن در جلو و عقب می باشد که این خود یعنی هندلینگ بسیار عالی و مثال زدنی،در سواری خوب این اتومبیل نباید نقش رینگ های سبک M را که در جلو 7.5 و در عقب 9 اینچ پهنا دارند را نادیده گرفت

جعبه دنده پنج سرعته این خودرو از نوع ZF می باشد که ضرایب بسیار خوبی دارد و همین مهم خود باعث بالا بودن شتاب این خودرو و بهتر رسانیدن قدرت چرخ ها به روی زمین شده است ضرایب دنده این اتومبیل به شرح زیر می باشد :

 

دنده 1 : 4.21

 

دنده 2 : 2.49

 

دنده 3 : 1.66

 

دنده 4 : 1.24

 

دنده 5 : 1.00

 

در تجربه رانندگی که با این خودرو داشتیم چیز دیگری که توجه ما را به خود جلب کرد ترمزهای M بود که عملکرد فوق العاده ای داشتند و نکته جالب تر از آن اینجاست که دیسک جلو و عقب تقریبا هم اندازه هستند اندازه دیسک جلو 12.4 اینچ و دیسک عقب 12.3 اینچ می باشد برای صحبت پایانی می توان از لذت بالای سوار شدن این Mpower دوست داشتنی سخن به میان آورد و رانندگی با اتومبیل دیفرانسیل عقب هم لذت خاصی دارد مخصوصا در زمان چرخیدن !! البته مالک خودرو که از بی ام و سواران خوب کشور هم هستند کمی از حرکات نمایشی خود ما را بهره مند کردند !! در آخر با تشکر از آقای علی شیرازی مالک محترم بی ام و Z3 که اتومبیل خود را در اختیار ما قرار دادند

.

نوشته و تصاویر : امیرحسین پورسینا Amir@carxr.ir

.

کد اتاق

E37

پیشرانه

S50 B32 3201 CC

تراکم

11.3 به 1

حداکثر قدرت

321 اسب بخار در 7400 دور

حداکثر گشتاور

350 نیوتن متر در 3250 دور

قطر سیلندر در کورس پیستون

86.4 × 91 mm

شتاب صفر تا صد

5.4 ثانیه

وزن خودرو

1399 kg

میانگین مصرف سوخت

16.6 در 100 کیلومتر

طول×عرض×ارتفاع (mm)

1266×1740×4025



▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
جرمن هلدینگ : فروش انواع مکمل های سوخت
رنوپخش
انجمن گفتگوی تخصصی خودرو
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان