Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

قوانین برگزاری مسابقات ، شرایط ثبت نام و کلاس بندی اسلالوم

اســــــــــلالـــوم
قوانین برگزاری مسابقات ، شرایط ثبت نام و کلاس بندی اسلالوم

 

به گزارش CarXR.ir به نقل از : فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی به منظور جذب علاقمندان به رشته اسلالوم در نظر دارد در سال جاری مسابقاتی را برابر قوانین و مقررات ذیل در سطح کشور برگزار نماید و به همین منظور قوانین برگزاری مسابقات ، شرایط ثبت نام و کلاس بندی اسلالوم را تدوین نموده است که به اطلاع علاقمندان می رساند .ضمنا تقویم و تاریخ برگزاری مسابقات متعاقبا اعلام خواهد شد.

مسابقات اسلالوم یکی از انواع مسابقات موتوراسپرت است . در این نوع از مسابقه بر ایمنی و مهارتهای کنترلی فردی تاکید می شود . در مسابقات اسلالوم ، به جای اینکه چندین ماشین همزمان در یک مسیر با هم رقابت کنند ، رانندگان به طور انفرادی با عبور از مسیری که بین پایلونها مشخص شده است برای کسب کمترین زمان با هم رقابت می نمایند . در اسلالوم بیشتر بر روی هندلینگ و مهارتها راننده تاکید می شود تا بر قدرت و حجم موتور اتومبیل و به همین دلیل قوانین اسلالوم معمولا اجازه شرکت کردن هرنوع اتومبیلی از مدلهای معمولی و ضعیف شهری تا اتومبیلهای مخصوص مسابقات و تقویت شده را می دهد . سرعت در این نوع از مسابقات از اکثر رشته های موتوراسپرت کمتر است ، اما سطح فعالیت راننده ( میزان چرخش فرمان در دقیقه ) می تواند حتی از مسابقات فرمول یک هم بیشتر باشد که این موضوع به نحوه چیدمان مسیر هم مربوط است . زمان مسابقات اسلالوم معمولا بین یک تا دو دقیقه بوده و سرعت در این مسابقات به ندرت از صد کیلومتر در ساعت تجاوز می کند . برگزاری مسابقات اسلالوم ، علاوه بر بالا بردن سطح برگزاری مسابقات داخلی ، برافزایش مهارتهای رانندگان تاثیر گذار است.

مسابقات اسلالوم معمولا در فضاهای محصور با ابعاد مناسب مثل پارکینگهای بلا استفاده بزرگ یا باند فرودگاههای متروک برگزار می گردد . معمولا برای هر مسابقه مسیر جدیدی طراحی می شود که با مسیر مسابقات قبلی متفاوت است . به همین دلیل لازم است که رانندگان قبل از هر مسابقه با مسیر آشنا شوند . و در اغلب موارد رانندگان قبل از مسابقه مسیر را پیاده می پیمایند و استراتژی خود را برای عبور از مسیر مشخص می نمایند .

حضور در مسابقات اسلالوم

یکی از مهمترین دلایل جذابیت مسابقات اسلالوم اینست که از مسیری کم هزینه و کم خطر می توان وارد دنیای موتوراسپرت شد . احتمال آسیل دیدن ماشین و برخورد اتومبیلها را یکدیگر در مسابقات اسلالوم بسیار کم است و بخاطر سرعت کمی که اتومبیلها هنگام عبور از مسیر دارند ، حوادث بسیار کمتری نسبت به سایر مسابقات در اسلالوم رخ می دهد . به همین دلیل بسیاری از کسانیکه مشتاق حضور در مسابقات اسلالوم هستند ، رانندگان آماتور و شهری می باشند .

قوانین برگزاری مسابقات :

1- استفاده از کلاه ایمنی و کپسول آتش نشانی استاندارد و مورد تائید کمیته برگزاری الزامیست .

2- خودرو مورد استفاده در مسابقه باید مورد تائید کمیته فنی بوده ، مجهز به کمربند ایمنی ، لاستیک و سیستم تعلیق مورد تائید کمیته فنی باشد .

3- شرکت کنندگان موظفند قبل از برگزاری مسابقه ، مجوز رانندگی در آن مسابقه را از کمیته برگزاری دریافت نمایند و آنرا در تمام مراحل مسابقه همراه خود داشته باشند .

4- نادیده گرفتن قوانین مسابقه توسط شرکت کنندگان در هر مرحله از برگزاری مسابقه ( از ثبت نام تا پایان اعلام نتایج ) باعث اخرج شرکت کننده شده و کمیته انضباطی در مورد فرد خاطی تصمیم گیری خواهد کرد .

5- قوانین محلی بر سایر قوانین اولویت داشته و تمام شرکت کنندگان باید از آن تبعیت کنند .

6- در صورت بروز شرایطی که در قوانین بیان نشده باشد ، شرکت کنندگان موظف به تبعیت از دستورات و تصمیمات تیم برگزاری می باشند .

7- پرچم ها :

1) قرمز : ایست کامل مسابقه ، راننده با مشاهده این پرچم موظف است در اولین نقطه امن در مسیر توقف نماید .

2) زرد : ادامه مسیر با احتیاط مجاز است ولی سبقت گیری از سایر اتومبیلها ممنوع است .

3) سبز : شروع مسابقه

4) مشکی : اخراج از مسابقه . شرکت کننده موظف است از اولین خروجی مسیر مسابقه را ترک نماید.

5) شطرنجی : خط پایان

شرایط ثبت نام شرکت کنندگان :

1. ثبت نام :

1) زمانبندی ثبت نام و هزینه شرکت در مسابقه ، قبل از هر مسابقه توسط کمیته برگزاری اعلام می گردد .

2) ثبت نام در مسابقه به معنای اطلاع کامل از قوانین اعلام شده توسط کمیته برگزاری و الزام به رعایت آنها می باشد .

3) داشتن گواهینامه معتبر رانندگی الزامیست .

4) داشتن بیمه ورزشی معتبر الزامیست .

5) پرداخت هزینه شرکت در مسابقه

6) دریافت مجوز شرکت در مسابقه اسلالوم از کمیته برگزاری

7) گواهی برگ عدم اعتیاد و سوء پیشینه

8) داشتن کارت عضویت از هیات های اتومبیلرانی استان

9) گواهی برگ صحت و سلامت جسمانی

10) دو قطعه عکس 4*3

2. کلاس بندی :

1) کلاس آماتور و حرفه ای : ممکن است در برخی مسابقات ، شرکت کنندگان با توجه به طراحی مسیر به دو کلاس آماتور و حرفه ای تقسیم شوند .

2) کلاس بندی بر اساس حجم موتور :

1. 1300 سی سی

2. 1500 سی سی

3. 1600 سی سی

4. 1800 سی سی

5. 2000 سی سی

6. 2000 سی سی به بالا

7. آزاد

 

3) کلاس های اختصاصی :

1. در صورت به حد نصاب رسیدن شرکت کنندگان برای برگزاری کلاس های اختصاصی ، برگزار کننده می تواند رقابت را بر اساس کلاس اختصاصی نیز برگزار کند . برای مثال :

1) پراید استاندارد

2) پژو 206 استاندارد

3) پژو 405 استاندارد

4) ریو استاندارد

2. در صورت به حد نصاب رسیدن برای برگزاری سایر کلاس های اختصاصی ، برگزار کننده پس از پایان ثبت نام لیست کلاسها اختصاصی جدید را اعلام خواهد نمود .

3. شرایط تمرین برگزاری مسابقه :

1) تمرین : ممکن است کمیته برگزاری زمانی را برای تمرین شرکت کنندگان اختصاص دهد که زمانبندی آن پس از پایان ثبت نام اعلام می گردد.

2) باتوجه به تصمیم گیری کمیته برگزاری ، ممکن است تمرین مسابقه شامل یک یا چند مورد از مراحل زیر برگزار گردد :

1. رانندگان می توانند در زمان مشخص شده پیاده مسیر را طی نمایند .

2. اتومبیل های شرکت کننده مسیر را پشت سر اتومبیل مارشال طی کرده و حق سبقت از سایر اتومبیلها را ندارند .

3. اتومبیل های شرکت کننده مسیر را به تنهایی طی کنند .( در صورت صلاحدید تیم برگزاری ممکن است چند اتومبیل به طور همزمان و با فاصله ایمن مسیر را طی کنند)

3) مسابقه با توجه به تصمیم گیری کمیته برگزاری ممکن است در یک یا دو دور تایم گیری انجام شود . در صورت ثبت 2 تایم در مسابقه ، نفرات برتر بر اساس بهترین تایم ثبت شده در مسابقه مشخص می گردند.

4. طراحی مسیر : طراحی مسیر مسابقه با توجه به ویژگی های محل برگزاری و شرایط محیطی انجام می گیرد و ممکن است شامل بخش های زیر باشد :

1) عبور از بین پایلون ها : فاصله بین پایلون ها با توجه به طراحی مسیر مسابقه ممکن است از 5 متر تا 15 متر متغیر باشد . ( تذکر : این فاصله ممکن است با نظر تیم برگزاری تغییر نماید . )

2) عبور از پیچ های S ، U ، 90 درجه و 180 درجه

3) پارک در جهت های مختلف

4) دور 360 درجه

 

تذکر : در برخی مسابقات با توجه به شرایط محیطی ، ممکن است اجازه استفاده از تکنیک های پیشرفته کنترلی ( مانند : راک فورد و استفاده از ترمز دستی و ... ) در کلاس های حرفه ای داده شود .

5. قوانین داوری در اسلالوم :

1) برخورد منجر به افتادن پایلون : 1 ثانیه نمره منفی

2) برخورد منجر به تغییر مکان پایلون از محل خط کشی شده دور پایلون : 1 ثانیه نمره منفی

3) عبور از سمت اشتباه پایلون : 2 ثانیه نمره منفی

4) عبور از کنار یک ردیف کامل پایلون : حذف زمان ثبت شده

5) عدم قرارگیری صحیح خودرو در پارک به ازای هر محور : 5 ثانیه نمره منفی

6) عدم اجرای چرخش 360 درجه : 10 ثانیه نمره منفی

7) افتادن پایلون انتهای هر پارک : 2 ثانیه نمره منفی

8) در صورت برخورد اتومبیل به پایلون و نیفتادن آن به شرط عدم خروج از محدوده خط کشی شده : بدون امتیاز منفی

9) جامپ استارت : 5 ثانیه نمره منفی

10) عدم عبور از یک مسیر کامل : حذف زمان ثبت شده

11) پس از پایان مسابقه ، نتایج اولیه استخراج و نفرات برتر معرفی می گردند.

12) در صورت اعتراض شرکت کنندگان ، نظر تیم داوری بر مستندات ارائه شده توسط فرد معترض ارجحیت دارد .

13) نتایج رسمی هر مسابقه ظرف مدت محدودی پس از مسابقه توسط تیم برگزاری اعلام می گردد.

14) برگزار کننده می تواند پیش از اعلام نتایج رسمی ، با توجه به تخلفات شرکت کنندگان و گزارشات داوری ، رده بندی نفرات برتر را تغییر دهد . در صورت تغییر نتایج اولیه ، شرکت کننندگانی که مقام خود را از دست داده اند موظفند جوایز و احکام مسابقه را به کمیته برگزاری عودت دهند .


▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
طراحی و ساخت هدرز
انجمن گفتگوی تخصصی خودرو
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان