Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

پیکان فاتح قلب سه نسل / به بهانه ششمين سالگرد خروج پيكان از خط توليد + گزارش تصویری

شش سال پيش در چنين روزي پيكان، نماد صنعت خودروسازي ايران از چرخه‌ي توليد خارج شد و به اين ترتيب ايراني‌ها با خودرويي كه صنعت خودروسازي ايران را از ورشكستگي نجات داد و در عين حال براي بسياري نيز ايجاد اشتغال كرد، خداحافظي كردند.
پیکان فاتح قلب سه نسل / به بهانه ششمين سالگرد خروج پيكان از خط توليد + گزارش تصویری

به گزارش CarXR.ir به نقل از مجله ماشین : 25 ارديبهشت سال 1384 بالاخره بعد از كش و قوس‌هاي فراوان و پس از توليد دو ميليون و 295 هزار دستگاه آخرين پيكان از خط توليد گذشت و راهي موزه شد.

اسحاق جهانگيري - وزير صنايع و معادن وقت، در مراسم نمادين بر لوح يادبود پيكان نوشت: "پيكان ارابه‌اي بود كه صنعت توليد ايران بر دوش آن شكل گرفت و امروز به موزه برود تا نشانه اعتلاي صنعت خودرو ايران باشد."

پیکان، فاتح قلوب سه نسل

اتومبیل موفق به چه معناست؟ شاید در جواب این پرسش اتومبیل‏هایی همچون فولکس واگن بیتل در ذهن بیایند. البته این درست است امّا برخی موارد خاص نیز قابل ذکرند که در آن یک اتومبیل نیمه موفق توسط کشوری غیر از کشور سازنده به یک خودرو موفق بدل گردیده است. نمونه جالب آن فیات 1100 بود که سومین نسل آن در 1962 به بازار آمد. این اتومبیل 4 سیلندر 50 اسب‏بخاری 1089 سی‏سی، کم کم به خودرویی محبوب بدل شد و این در حالی بود که بدنه آن برخلاف پژو 404 آن‏چنان مدرن نبود. همین پدیده توسط شرکت premier هندوستان برای تولید در آن کشور برگزیده شد و تولید آن از 1967 آغاز گردید و جاده‏ها را به تسخیر خود درآورد. در بیشتر فیلم‏هایی که در مورد آن سرزمین ساخته شده می‏توانید تاکسی‏های مشکی با سقف زردرنگ را ببینید که تقریباً در همه جا هستند و کشور را در تصرف خود دارند.

 

 

 

داستان افسانه ایرانی از 23 اردیبهشت 1346 آغاز شد. مدتی پیش از آن تبلیغات وسیعی در تلویزیون ملی ایران برای آن شب به راه افتاده بود و همه منتظر بودند ببینند این جشن بزرگ ملی چگونه برگزار خواهد شد. ساعت 8:30 همه پای تلویزیون بودند. رأس ساعت برنامه گروهی از نوجوانان را نشان داد که وارد صحنه شدند و دور یک کیک بسیار بزرگ تولد به گردش درآمدند. ناگهان کیک باز شد و از درون آن یک دستگاه پیکان بیرون آمد. امّا چه کسی این برگ پُر اهمیت تاریخ صنعت ایران را پدید آورد؟ «احمد خیامی» یک نوجوان مشهدی بود که در یک خانواده ساده زندگی می‏کرد. او بسیاری از اوقات، از راه شستشوی اتومبیل‏ها در خیابان درآمد مختصری برای خود فراهم می‏کرد. علاقه او به خودرو وی را بر آن داشت که به‏صورت شاگرد مکانیک در یک تعمیرگاه مشغول به کار شود. این تجربه، او را به یک فرد مسلط در این زمینه تبدیل کرد. وی سپس اقدام به تأسیس تعمیرگاه شخصی خود کرد. در این مرحله او با اصول مدیریت یک واحد تجاری آشنا شد و خود را برای جهش بزرگ‏تر آماده کرد. ناگهان تصمیم گرفت همه آنچه را که بنیان نهاده بود به برادرش واگذار کند و به تهران برود. وی آرزوهای بزرگی در سر می‏پروراند ولی به‏دلیل عدم وجود سرمایه اولیه ناچار شد که از بسیاری از آنها چشم بپوشد و با سرمایه اندک خود یک مغازه اجاره و شرکت تضامنی برادران خیامی را تأسیس کرد و در زمینه قطعات یدکی خودرو به فعالیت پرداخت. او در قالب این شرکت به فروش کامیون‏های مرسدس‏ بنز که طرفداران زیادی نیز در بازار داشت روی آورد.

 

صفحه 1 از 3123


▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
طراحی و ساخت هدرز
بورس خرید و فروش لوازم تیونینگ
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان