Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

قیاس دو خودرو فیات اسپایدر 124 و مزدا MX-5

شرکت های فیات و مزدا از تولیدکنندگان مطرح اتومبیل در صنعت خودروسازی شناخته می شوند وتاکنون نیز محصولات بزرگی را در بازار عرضه داشتد.
قیاس دو خودرو فیات اسپایدر 124 و مزدا MX-5

به گزارش CarXR.iR:شرکت های فیات و مزدا از تولیدکنندگان مطرح اتومبیل در صنعت خودروسازی شناخته می شوند  وتاکنون نیز محصولات بزرگی را در بازار عرضه داشتد. گذشته از آن دو شرکت فیات و مزدا تاکنون همکاریهایی را با هم داشتند اما اوج این همکاری توسعه پلتفرم دو خودرو کروک کامپکت MX-5 میاتا و 124 اسپایدر بود. اتومبیل هایی که در ظاهر اگرچه متفاوت هستند اما شرکت های سازنده از یک پلتفرم در آنها بهره گرفته و این موضوعی کمی در ساختار خودروها مشخص است. البته فیات با افزودن سیستم تعلیق منحصربفرد و پیشرانه توربوشارژ این مدل را قابل توجه ساخته است. البته مزدا MX-5 میاتا نیز دست کمی از آن نداشته اگرچه یک مدل کمی ضعیف تر به شمار می رود.

اگرچه در برخی بخش ها شاهد اختلافی بین دو مدل هستیم اما مدل فیات 124 یک نسخه گران قیمت تر از مزدا MX-5 میاتا بوده و شرکت ایتالیایی این محصول را به عنوان یک مدل با عملکرد بالاتر نسبت به مزدا روانه بازار نمود.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو مدل موردبحث کروک کامپکت دو کمپانی بپردازیم تا مشخص کدامیک ارزش خرید بیشتری خواهد داشت:

قدرت

فیات از موتور توربویی برای 124 در نظر گرفته که در نسخه آبارت این قدرت بیش از مدل استاندارد است. قدرتی که می تواند 124 را در جاده ها همچون یک اتومبیل سوپراسپرت نشان دهد. این پیشرانه در کنار گیربکس شش سرعته نرم و سریع می تواند عملکرد بهتری نیز از خود نشان دهد. در نسخه آبارت سیستم اگزوز ارتقا یافته، پیشرانه قدرتمندتر و برخی ویژگی های ارتقایافته دیگر به کار گرفته شده تا به عنوان یک مدل با عملکرد بالا تلقی شود.

در سوی دیگر مزدا MX-5 میاتا به پیشرانه درون خطی مجهز است که از نوع 2.0 لیتری بوده  و نباید آن را بسیار پرقدرت دانست. این مدل نیز همانند فیات 124 گیربکس شش سرعته شامل حال آن شده و 11 اسب بخاری قدرت کمتر از 124 فیات تولید می کند، از این رو در بخش پیشرانه قدرت کمتری نسبت به محصول شرکت ایتالیایی دارد.

به طور کلی در بخش پیشرانه اگرچه فیات 124 قدرت بالایی داشته اما مزدا MX-5 میاتا نیز کارآمد قابل قبول است.

هندلینگ

فیات دارای رانندگی لذت بخشی بوده و هنگامی که فشار روی پدال گاز می آورید احساس خودرویی پرسرعت را به شما منتقل می کند. باتوجه به وزن بیشتر نسبت به مزدا ثبات حرکتی بیشتری را می توان احساس کرد. البته در بازخورد واقعی و هندلینگ تفاوت بسیاری با مزدا نداشته و به طور کلی هندلینگ دوست داشتنی دارد.

مزدا به نظر جالب تر از فیات بوده و با وزنی سبک تر حرکت بازتری خواهد داشت. فرمان عملکرد سبکتری داشته و این به خوبی هنگام رانندگی احساس می شود. اگرچه هنگام رانندگی ممکن است احساس کنید رانندگی با فیات احساس باکیفیت تری دارد. میاتا انعطاف پذیری بیشتری می تواند از خود نشان دهد و این واقع لذت بخش و سرگرم کننده است.

استایل

فیات در ظاهر خودرویی تهاجمی و خشمگین به نظر می رسد، از این رو هر فردی در نگاه نخست می تواند حدس بزند محصول فیات عملکرد حرکتی بیشتری قادر است از خود نشان دهد. فیات سعی کرده عناصر طراحی اسپرتی را روی اسپایدر 124 درنظر گیرد اما در سوی دیگر مزدا یک خودرو کروک کوچک ساده ای به نظر می رسد که تصور می شود با یک اتومبیل معمولی و استانداردی رو به رو هستید. در صورتی که عملکرد خوبی می توان در این خودرو شاهد بود که دست کمی از اسپایدر 124 ندارد.

گذشته از آن چرخ های بزرگتر، چراغ های جلو جالب توجه و دایره ای، سپرهای اسپرت و برخی دیگر ساختاری خاص به اسپایدر 124 بخشیده است. اما مزدا با رینگ های کوچکتر، چراغ های باریک و ساختاری ظریف همانند اتومبیل سخت و قدرتمند به نظر نمی رسد.

فضای داخلی

در فضای داخلی کاملا با ساختار و طراحی یکسان رو به رو هستیم. هنگامی که درون خودرو فیات اسپایدر یا MX-5 قرار می گیرد اگر لوگوی خودرو پیدا نباشد شاید اشتباهی صورت گیرد زیرا کمپانی ها کاملا دو اتومبیل را شبیه به یکدیگر ساخته اند تا محصولاتی یکسان اما در ظاهری متفاوت باشند. البته خودروها در همکاری بین مزدا و فیات تولید شدند از این رو چنین تشابهی اتفاقی نبوده است. در فضای داخلی هر دو مدل احساس کیفیت خوبی خواهید داشت و نمی توان بیان کرد کدامیک برتر از دیگری است زیرا دو کمپانی سعی کردند طراحی خوبی برای مشتریان تدارک بینند.

قیمت


در نسخه پایه فیات اسپایدر نسبت به مزدا MX-5 بیش از 90 دلاری گران قیمت تر بوده که بسیار تلقی نمی شود تا بگوییم هزینه بیشتری دارد. به نوعی در قیمت نیز نزدیک به یکدیگر هستند و اختلاف خاصی ندارند. اما نسخه های Abarth فیات اسپایدر 30 هزار دلار و نسخه Grand Touring مزدا MX-5 بیش از 31 هزار دلار می باشد. تفاوت ها در بین این دو مدل بسیار ناچیز بوده و هر دو از چراغ های اتوماتیک، صندلی ها و تریم داخلی چرم، کنترل اتوماتیک آب و هوا و برخی دیگر استفاده می کنند. در سوی دیگر دوربینی در فیات اسپایدر قرار گرفته که از نظر ایمنی بالاتر می باشد.

 ارزش

فیات 124 اسپایدر خودرویی ارزشمندتر از مزدا میاتا به شکل پایه بوده اما نسخه های ارتقا یافته مزدا نیز خودرو قابل توجهی محسوب شده که ارزش خرید آن را بالا می برد. در بیشتر جنبه ها دو خودرو یکسان هستند و نمی توان درباره ارزشمندی آنها اظهار نظری داشت اما به طور کلی دو محصول کروک های مقرون به صرفه بازار به شمار می روند که نیاز افراد را به خودرویی کوچک و با سقف تاشو را برطرف خواهد کرد. بنابراین اظهار نظر درباره ارزشمندی دو مدل امری دشوار بوده و نمی توان اظهار نظر مشخصی داشت.

با این مقایسه می توان دریافت که محصول ایتالیایی با ساختار بهتری نسبت به نسخه ژاپنی همراه است اگرچه دو خودرو محصولاتی قابل توجه و پرتوان به شمار می روند.


▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
روغن موتور پترونول
جرمن هلدینگ : فروش انواع مکمل های سوخت
رنوپخش
انجمن گفتگوی تخصصی خودرو
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان