Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

ملاقاتی با مورسیه لاگوی هامان در تهران

گاو وحشی هامان در تهران خودنمایی می کند ...
ملاقاتی با مورسیه لاگوی هامان در تهران

گاو وحشی سنت آگاتا این بار با روح آلمانی ...

به گزارش اختصاصی CarXR.ir :

Ferruccio lamborghini در سال 1916 میلادی در دهکده ای به نام سنت آگاتا (میان بلونیا و مودنا) متولد شد تحصیلات خود را در زمینه ماشین آلات صنعتی و کشاورزی به پایان رساند و به ارتش رفت و در قسمت نیروی هوایی مشغول به فعالیت شد و از همان زمان عاشق سرعت و شتاب بود آنقدر به این موضوع فکر کرد که در سال 1947 یک فیات را تقویت کرد و در سال بعد با آن در مسابقه شرکت کرد و پس از آن در سال 49 کمپانی خود را تاسیس کرد که در آن روزها تولید کننده سیستم های گرمازا و سرمازا بود و پس از آن که پیشرفت کرد به تولیدات ماشین آلات کشاورزی پرداخت درست همان رشته ای که خوانده بود.

بالاخره در 30 اکتبر 1963 میلادی کمپانی خودرویی با نام لامبورگینی در محل تولد آقای لامبورگینی پایه گذاری شد و او هم به گروه تولید کنندگان خودرو پرداخت و برای مدل های فراری دندان تیز کرد، او در ابتدا مدل های 350 و 400 جی تی را عرضه کرد او همیشه بر این عقیده بود که زیبایی و راحتی و ابهت باید همراه با قدرت بالا باشند و این خصیصه ها را همیشه در اتومبیل هایش جمع می کرد و تا حال حاضر هم شاهد این موضوع هستیم.

مدل 350 جی تی پیشرانه ای 12 سیلندر به حجم 3500 سی سی داشت و در نمایشگاهی در شهر تورین ایتالیا و در سال 64 میلادی به تولید انبوه رسید جالب اینجاست که تمامی قطعات مورد استفاده در خودروهای تولیدی این کمپانی در همان کارخانه به تولید می رسید، کمپانی پس از 350 جی تی جعبه دنده 5 دنده ZF را عرضه نمود که در آن زمان بهترین جعبه دنده بود.

در نوامبر سال بعد مدل میورا در تورین ساخته شد که مدل 400 جی تی آن را پشتیبانی می کرد و حجم موتور آن 4000 سی سی بود که واقعا برای رقابت با فراری ساخته شده بود، این اتومبیل از تکنولوژی های بالایی بهره می برد و موتور آن هم وسط خودرو بود که این مهم در آن زمان ها فقط در اتومبیل های F1 قابل مشاهده بود و این امر نکته ای جز ساخته شدن این اتومبیل برای رقابت را ثابت نمی کند.

روند تولید این کارخانه پیشرفت چشمگیری کرد و همین طور کمپانی هر سال سعی می کرد چیز جدیدی را در زمینه خودرو ارایه دهد Espada و Jarama هم بر همین نکته مهر تایید می زنند و آقای لامبورگینی با این کار جای پای خود را در این صنعت محکم می کرد، البته در جریان تولید کمی هم دچار بحران شد و چندین بار توسط افراد سرمایه دار سهام این کمپانی خرید و فروش شد تا جایی که این کمپانی به سفارش آلمان مدل اسپرت بی ام و M1 را هم به تولید رساند.

ولی باز هم تاثیر چندانی در پیشرفت های کمپانی نداشت تا اینکه در سال 1989 دیابلو با 5700 سی سی و 492 اسب بخار به تولید رسید دیابلو یک سوپر اسپرت رویایی بود و تا به همین حال هم از آن به عنوان یک اسطوره مقتدر نام می برند این اتومبیل در سال 89 میلادی 350 دستگاه بیشتر تولید نشد ولی تا سال 94 فروش سالیانه آن 25000 دستگاه رسید حال به بحث اصلی می پردازیم و آن چیزی جز بررسی مدل پرطرفدار لامبورگینی نیست.

.

مورسیه لاگو نامش از یک اتفاق اقتباس شده که این داستان در سال 1879 رخ داده است و آن هم این است که گاو نری در میدان جنگ در کوردوبا منطقه ای در آمریکای جنوبی در میدان نبرد بوده که پس از جنگ و اصابت 24 شمشیر به وی زنده می ماند و هنوز ولع رقابت و جنگ را دارد و این گاو وحشی یک اسطوره شد و از آن پس نامش با قدرت همراه است.

این خودرو طرح به یاد ماندنی Luc Donckler wolke می باشد که در سال 2001 برای جانشینی دیابلو آمد مورسیه لاگو می خواست ثابت کند که فرزند خلف دیابلوست و در این امر بسیار موفق بوده است این خودرو مجهز به پیشرانه 6.2 لیتری و سیستم چهارچرخ متحرک بود و در اوایل تولید خود انقلابی در عرصه خودروهای ایتالیایی به پا شد این خودرو، خودرویی بود که صفر تا صد کیلومتر را در 3.8 ثانیه به ثبت می رساند و این خود از قدرت بالای این گاو نر بلونیایی دم می زند در اواخر سال 2004 هم مدل رودستر این خودرو به عنوان مدل 2005 به تولید رسید.

در 1 مارس 2006 در نمایشگاه ژنو فیس لیفت مورسیه لاگو رونمایی شد اوج هنرمندی و تکنولوژی کمپانی در این خودرو موج می زد کد LP از آنجا برای این خودرو انتخاب شد که مخفف کلمات Longitudinale Posteriore به معنی موقعیت طولی است که از موقعیت قرار گرفتن پیشرانه سخن می گوید و 640 هم که دیگر قدرت این گاو وحشی 640 اسب بخاری را به رخ می کشد.

از دیگر تغییراتی که در این خودرو انجام شد باید به طرح جدید وردوی های هوا در جلو و عقب و کناره اتومبیل و پس از آن چراغ های عقب که درون آن LED هایی شبیه به پره موتور هواپیماست، رینگ های مورسیه لاگو و سیستم تخلیه دود آن هم تغییر کرد که سیستم تخلیه آن از دوبل به تک اگزوز بزرگ تبدیل شد، ورودی هایی هوا به دلیل تاثیر گذاشتن بیشتر بر روی پیشرانه و بالا بردن راندمان پیشرانه به این شکل طراحی شدند و زیبایی دیگر LP درب موتور شیشه ای این خودروست که 3 شیشه مجزا پیشرانه را به شما نشان می دهند تا اینکه از دیدن پیشرانه این خودرو لذت ببرید در قسمت فنی هم که قوی تر شدن پیشرانه و تغییری که در جعبه دنده این خودرو رخ داده است باعث شده است تا صفر تا صد کیلومتر این خودرو به 3.4 ثانیه کاهش پیدا کند و این خود رقم قابل قبولی برای این پیشرانه تنفس طبیعی می باشد.

خودروی مورد نظر ما این بار خودوریی متفاوت است و اولین مورسیه لاگوی هامان می باشد که تا به حال وارد کشور شده اند حال به بررسی این خودروی خاص می پردازیم...

 

منتظر حضور این خودروی منحصر بفرد بودیم که پس از چندین ثانیه احساس کردیم که چند موتور ریس در حال تست شتاب هستند که ناگهان رنگ قرمز این خودرو ما را از حضور خود متوجه ساخت صدای این خودرو واقعا با مدل های دیگر تفاوت دارد و دو خروجی استیل هامان این مهم را برای ما استدلال می کنند به دنبال جایی خلوت برای به ثبت رسانیدن تصاویر تنها مورسیه لاگوی هامان بودیم، هنگامی که این خودرو به آرامی در حرکت بود همه کسانی که در خیابان در حال گذر بودند مات و مبهوت ابهت این خودرو مانده بودند و یا به دنبال آن در حرکت بودند !!

مورسیه لاگوی هامان قرمز رنگ خودرویی است که به تازگی وارد کشور شده و بدون شک از تیونرهایی که این خودرو را زیر تیغ خود بردند و با متد خود تغییر دادند هامان جزو بهترین آنهاست و تغییراتش هم در این خودرو بسیار دیدنی است.

 

قبل از هرچیز باید خدمت خوانندگان محترم عارض شویم که کیت هامان فقط جهت بالا بردن آیرودینامیک این خودرو می باشد و در مبحث شکست باد به مورسیه لاگوی قرمز رنگ کمک شایانی می کنند در طراحی این خودرو خطوط تیز به علاوه خطوط ملایم دست به دست هم دادند تا گاو وحشی را با نهایت زیبایی و ابهت به معرض نمایش گذارند.

در نمای جلوی این اتومبیل در قسمت زیرین ورودی های هوای این اتومبیل در طرفین که برای خنک سازی رادیاتورهای پشت آن تعبیه شدند، لبه ای می بینیم که از جنس کربن می باشد در قسمت بالای سپر عضلانی LP چراغ های پهن که پهنای اتومبیل را هم بشتر نشان می دهند، قرار دارد که البته مجهز به لنز و پرتو نور زنون می باشند، زیباتر از آن بر روی سقف این خودرو که وردوی هوایی جهت شکست بهتر باد از جنس کربن وجود دارد که در زیبایی این خودرو نقش بسزایی دارد.

 

در قسمت جانبی این خودروآیینه های بزرگ این خودرو را شاهد هستیم که برای شکست باد بهتر در شتاب گیری، قابلیت جمع شدن را هم دارند این نکته هم قابل ذکر است که این اتومبیل یک اتومبیل سوپر اسپرت است و از آن نباید توقع آپشن هایی در حد مرسدس را داشته باشید...

در نمای کناری این اتومبیل رکاب این خودرو را مشاهده می کنیم که فرو رفتگی زیادی هم دارد و آن هم به دلیل خنک کنندگی پیشرانه قدرتمند این اتومبیل می باشند و در پشت آن دو رادیاتور کوچک قرار دارند که در قسمت زیرین رکاب قاب کربنی هامان قرار دارد و طوری است که مانند یک کانال شده است و هوا را مستقیما به رادیاتورهای کوچکی که در انتهای آنها قرار دارند، می رسانند البته در پشت رکاب ها قسمتی باز هست که آن هم برای گردش هواست.

 

واقعا این تعداد رادیاتور و ورودی هوا برای خنک کردن پیشرانه اگر نبود زمین را به آتش می کشید با وجود این تعداد ورودی هوا شما اگر پس از چند دقیقه کار کردن اتومبیل، دستتان را در جلوی اگزوزهای این خودرو که در این مدل با نمونه دوبل هامان تعویض شده، نگه دارید قطعا دستتان خواهد سوخت دمای این پیشرانه 640 اسب بخاری بسیار بالاست.

رینگ های Edition Race تیونر معروف که سبک و چند تکه می باشند و به آلیاژ فورجد می باشند به سایز 20 اینچ و رنگ مشکی مات به همراه لبه های استیل زیبایی این خودرو را دوچندان کردند و تضاد رنگ این خودرو علاوه بر کیت کربن این خودرو، رینگ های آن هم می باشد که مشکی مات هستند و به طرح Y طراحی شدند که در جلو 8.5 اینچ و در عقب 13 اینچ پهنا دارند و این خود دلیلی برای وجود تایرهای 245/30/ZR20 میشلن پایلوت اسپرت در جلو و 335/30/ ZR20 در عقب این خودرو می باشند.

درب موتور LP دومدل می باشد که نوع اول فلزی و نوع دوم شیشه ای می باشد که 3 عدد شیشه پیشرانه را به زیبایی به رخ همگان می کشند در نمونه مورد بررسی از نوع شیشه ای بود و در زیر آن هم که قلب تپنده گاو وحشی در حال تپش بود، در کنار آن ورودی های هوا قرارداشت که برای این خودرو را آقای هامان تبدیل به فیبر کربن کرده است که این ورودی های هوا به خوبی باد را به داخل خود کشانند تکنولوژی بالای این خودرو از ابهت آن بیشتر نظر شما را به خود جلب می کند، جای جای این خودرو ورودی هوا برای خنک کنندگی پیشرانه قدرتمند مورسیه لاگو...

 

به قسمت عقب این خودرو می رسیم ابتدا اسپویلر فیبر کربنی نظر ما را به خود جلب می کند و پس از آن چراغ های بزرگ و چند ضلعی با LED های زیبا در عقب این خودرو که راهنما و چراغ های دنده عقب به زیر آنها منتقل شده اند نمای بسیار زیبا به این اتومبیل بخشیده اند و در زیر آن ها هم دو ورودی هوای بزرگ و در پشت آنها دو رادیاتور بزرگ که هر کدام از آنها یک فن بزرگ دارند، قرار دارند.

 

دیفیوزر این خودرو به رنگ قرمز تبدیل شده اند و هامان در این قسمت هم کانالی برای جریان هوا و بهبود دان فورس ایجاد کرده که یک قسمت کربنی دیگر در زیر آن قرار داده است، فضای چند ضلعی اگزوز تک مورسیه لاگو خالیست و خروجی های استیل دوبل هامان که دهانه هر کدام از آن 12 سانتی متر می باشند در آنجا آرام گرفته اند که در زمان لازم نعره ای سر خواهند داد که نمونه آن را نشنیده اید !!

حال قصد داریم به داخل اتومبیل برویم دستگیره مدل الاکلنگی می باشد پس از آن نهایت زیبایی لامبورگینی را شاهد هستید درب های پروانه ای به بالا می روند و حال به کابین چرمین مشکی و قرمز روبرو هستیم ابتدا به رکاب این خودرو که به زیبایی نوشته مورسیه لاگو بر روی فیبر کربن به یادگار مانده است بر می خوریم که این هم بر خاص بودن این لامبورگینی مهر تایید می زند، داخل کابین با چرم قرمز و مشکی رنگ دوخته شده است و موکت های کف این خودرو هم به رنگ قرمز هستند و پنل دور کیلومتر و کنسول میانی و پنل سمت چپ فرمان از کربن تعبیه شده است و زیبایی مثال زدنی را به داخل این خودرو هدیه کرده اند و مانیتوری 6.5 اینچی که در کنسول میانی تعبیه شده برای سیستم پخش و دوربین دید عقب می باشد.

 

بر روی کنسول میانی که در بالا گفته شد از جنس کربن می باشد شاسی هایی برای تنظیم آیینه های جانبی و باز کردن هواکش های پشت شیشه های جانبی دکمه های انتخاب حالت رانندگی لغزنده و اسپرت و ... چراغ آلارم و کلید بالابر شیشه ها قرار دارند.

حال دوست داریم تا پیشرانه این خودرو را بررسی کنیم پس از کشیدن اهرم درب موتور، درب موتور شیشه ای بالا می آید و شاهد اوج هنر و طراحی پیشرانه هستیم دور تا دور این پیشرانه به فیبر کربن مزین شده است، پیشرانه 12 سیلندر 6496 سی سی V شکل 60 درجه که در میان آن هم فیبر کربن جاسازی شده است تا علاوه بر همه موارد گفته شده زیبایی مثال زدنی را به پیشرانه خودرو هدیه کنند.

 

پیشرانه این خودرو 2 میل سوپاپ و در هر سیلندر 4 سوپاپ دارد که مجموعا 48 سوپاپه می باشد و مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها می باشد این پیشرانه قدرتمند به این کوپه دو نفره اجازه تولید 640 اسب بخار در 8000 دور و 660 نیتون متر گشتاور در 6000 دور را می دهد و این خود باعث می شود که صفر تا صد این اتومبیل 3.4 ثانیه و زمان طی مسافت 400 متر در بهترین وضعیت را در 11.9 ثانیه با سرعت 197 کیلومتر باشد.

سرعت 340 کیلومتر برای این اتومبیل 1690 کیلوگرمی از تکنولوژی بالای طراحی پیشرانه آن صحبت می کند، شاسی این خودرو از فولاد لوله ای و مواد کامپوزیتی و استیل طراحی و ساخته شده و همین باعث شده تا وزن این خودرو به 1690 کیلوگرم برسد، بلوک و سر سیلندر پیشرانه این خودرو از آلومینیوم ساخته شده اند قطر سیلندر در کورس پیستون این خودرو 89×88 میلی متر می باشد، حجم هر سیلندر 541.33 سی سی و تراکم این پیشرانه 11 به 1 می باشد.

 

حال قصد داریم تا گاو وحشی سنت آگاتا را برانیم پس از نشستن بر روی صندلی های چرمین و گود و خشک این خودرو که خشک بودن آن ها هم به دلیل ریسینگ بودن آن می باشد کمربند های این خودرو در قسمتی میان دو صندلی تعبیه شدند کمربند رانند از سمت راست و شاگر از سمت چپ بسته می شود حالا هیجان ... پس از چک کردن چندین ثانیه ای انجین با استارتی نعره این گاو نر به آسمان بلند می شود.

 

می توانیم هم در حالت اتوماتیک به رانندگی بپردازیم و هم اینکه با پدال های آلومینیمی نقره ای رنگ دنده را تعویض کنیم و از این جعبه دنده 6 سرعته کار بکشیم، حال دنده 1 را درگیر می کنیم و به آرامی به حرکت می پردازیم فرمان چرمین خودرو بسیار کوچک و خوش دست می باشد، صدای بسیار زیاد پیشرانه و سیستم اگزوز سمفونی مورسیه لاگو را برای ما اجرا می کنند و نیازی به گوش کردن موزیک نداریم.

ارتفاع این خودرو تا زمین خیلی کم است و باید بسیار مراقب راندن با این اتومبیل باشیم و نکته دیگر کوبش زیاد این اتومبیل است که این کوبش را فقط در مورسیه لاگو دوست داریم !! البته دلیل آن هم بیشتر به دلیل سطح ناصاف جاده ها و خیابان های شهر تهران است، از نکاتی که باید بدان توجه کرد این است که مالک آن قهرمان کارتینگ کشور می باشد و اینکه با ریس و مسابقات آشناست و برای این خودرو از بنزین ریس استفاده می کند که اکتان آن هم بالاست و هر 20 لیتر آن بیش از 300 هزار تومان قیمت دارد و این خود باعث بهتر کار کردن و بهتر گاز خوردن پیشرانه این خودرو می شود زیرا با بنزین معمولی اتومبیل ناک می زند و درست گاز نمی خورد.

 

حال به مسیری صاف می رسیم پا را بر روی پدال فشار می دهیم دور موتور به مانند موتورهای ریس بالا می آید و سریع از ما دنده می خواهد تا دنده 3 می رویم و سرعت 150 کیلومتر را می بینیم فرمان خودرو بسیار تیز می باشد که با کوچک ترین فرمان دادن مسیر عوض می شود، ناگهان به جایی می رسیم که باید ترمز کرد پس از معکوس دادن دو پدال را فشار می دهیم تا خلاص شود زمانی که معکوس می دادیم صدای بسیار زیبایی را می شنیدیم که درست ما را به یاد فرمولا وان می انداخت و در آن لحظه ترمزهای قوی هامان هستند که در چند متر این اتومبیل قدرتمند را مانند سد روی زمین متوقف می کنند دیسک های ترمز این خودرو سرامیکی و در جلو 380 میلی متر و در عقب 355 میلی متر می باشند و کالیپرهای ترمز این خودرو 6 پیستون دارند این دیگر دلیل عالی بودن این ترمز هامان اسپرت می باشند.

این اتومبیل 4WD می باشد و در زمانی که استارت می زنیم شاهد کنده شدن اتومبیل از روی زمین هستیم که نیروی این اتومبیل در حالت عادی 70 درصد به عقب و 30 درصد به جلوی این اتومبیل منتقل می شود مصرف این خودرو در تهران به 25 لیتر در 100 کیلومتر هم می رسد که اگر شما پس از هر بار گاز دادن به این اتومبیل عقربه نشان دهنده بنزین را نگاه کنید دقیقا شاهد عقب نشینی عقربه هستید !! این هم خاطره ای خوب از آزمایش تنها لامبورگینی تیونینگ شده در کشور در پایان از آقایان امیرعلی علیزاده جهت هماهنگی و سعید علوی قهرمان کارتینگ کشور جهت در اختیار گذاشتن خودروی خود در اختیار ما نهایت تشکر را داریم.

.

نوشته و تصاویر : امیرحسین پورسینا Amir@carxr.ir


▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
بورس خرید و فروش لوازم تیونینگ
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان