Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

ممنوعیت تردد موتورسیکلت؛ محدودیت یا محرومیت از درآمد!

قرار است طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت در محدوده زوج و فرد اجرا شود اما آیا موتورسوارانی که فقط 20 درصدشان قانون را رعایت می کنند و 35 درصدشان گواهینامه ندارند تن به این محدودیت تازه می دهند آنهم در شرایطی که این وسیله نقلیه تنهامنبع درآمد بسیاری از آنهاست.
ممنوعیت تردد موتورسیکلت؛ محدودیت یا محرومیت از درآمد!

به گزارش CarXR.ir به نقل از خبرنگارمهر: "موتور، موتور،..." کنار میدان ایستاده است، منتظر یکی از عابران شتابان. خیابانهای این شهر پر از مسافرانی است که تاب چراغهای قرمز و ترافیکهای طولانی مدت را ندارند. فرصت رسیدن هم کم است.

 

کمی بعد یکی از رهگذران نگران پشت ترکش می نشیند. راههای زود رسیدن را خوب می داند. برای او خیابان و پیاده رو تفاوتی ندارد. محدوده ای هم برای او مشخص نشده است. مسیرهایی را هم که به ایستگاههای گشت پلیس و کامیونهای جمع آوری موتور ختم می شود می شناسد.

 

اما این حلقه هر روز تنگ تر می شود. این روزها به بهروز که تنها راه درآمدش همین موتوراست خیلی سخت می گذرد. او نگران از دست دادن تنها منبع درآمدش است. به قول خودش روزانه از همین موتور خالص 20 تا 30 هزار تومان درآمد دارد. محدود کردن ورود آنها به طرح ترافیک یعنی بیکاری. او به نگرانی همیشگی همکارانش اشاره می کند. خیلی از آنها عصرها کار می کنند و صبحها از ترس توقیف شدن و طرح های ضربتی پیدایشان نمی شود. به جز طرح های ضربتی دزدان هم که به راحتی یک استارت زدن موتورهایشان را به یغما می برند.

 

در جدیدترین طرحی که محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران از آن خبر داده قرار است درصورت موافقت شورای عالی ترافیک محدود شدن تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده زوج و فرد و ترافیک در نیمه دوم سال اجرایی شود.

 

محمودی اعتقاد دارد اگر این طرح در شورای عالی ترافیک تائید شود زیرساختهای لازم برای اجرای محدود کردن تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده زوج و فرد و ترافیک وجود دارد.

 

او می گوید: با توجه به دوربین‌هایی که در معابر شهر نصب شده و همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی می‌توان محدودیت تردد موتورسیکلت‌ها را در محدوده زوج و فرد و ترافیک اجرایی کرد.

 

معاون عمرانی استاندار تهران به طرح ضربتی جمع آوری موتورسیکلت‌هایی که بدون پلاک جدید هستند اشاره می کند و می گوید: موتورسیکلتهای بسیاری به دلیل تخلف درپارکینگ‌ها وجود دارند که صاحبانشان برای ترخیص به پارکینگ مراجعه نمی‌کنند لذا از مقامات قضائی برای حراج این موتورسیکلتها حکم گرفته شده است.

 

 

سراغ نگرفتن صاحبان موتورهایی که در پارکینگها خاک می خوردند دلیل دیگری است که نمی توان با محدود کردن تردد موتورسوارها از تعداد این وسیله نقلیه کاست. قیمت پایین موتورسیکلتها سبب شده اگر جریمه و آزاد سازی آن از قیمتش بیشتر شد آن را راها کرده و موتور جدیدی بخرند.

 

این نکته ای است که سید مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک نیز به آن اشاره می کند و به خبرنگارمهر می گوید: با افزایش نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی گاهی میزان جرائم از ارزش موتورسیکلت بیشتر شده و صاحب آن در صورت توقیف آن را رها کرده و موتورسیکلت جدید می خرد. با این حال محدودیت ورود موتور سوارها به محدوده زوج و فرد طرحی است که به طور شفاهی مطرح شده و بیشتر در رسانه ها مطرح است و هنوز طرحی به شورای عالی ترافیک در این خصوص نرسیده است.

 

دبیرشورای عالی ترافیک ابهاماتی را که در رابطه با روشهای کنترل تردد موتورسیکلتها وجود دارد از مشکلات این طرح دانست که در صورت یافتن راهکار مناسب می توان این طرح را اجرایی کرد.

 

شفیعی اضافه می کند: طرحی که می تواند راه چاره ای برای کاهش آلودگی هوا و صدای ناشی از تردد این وسائل نقلیه باشد جایگزین کردن موتورهای برقی است که قیمت آن ازموتورسیکلتهای موجود بالاتر است.

 

او حضور این نوع موتورها را در سطح شهر که نه سرعت بالا دارند و نه آلودگی تولید می کنند بی خطر می داند و می گوید: برای فراگیر شدن استفاده از این نوع موتورسیکلتها پیش بینی شده در صورت موافقت بخشی از بودجه یارانه ها به این امر اختصاص یابد و در تعرفه گمرکشان نیز تغییر ایجاد شود. همچنین وزارت صنایع نیز از تولیدکنند گان داخلی این نوع موتورها حمایت کند.

 

شفیعی اضافه می کند: موتورهای برقی توان بالایی دارند و می توانند تا یک مسافر را نیز جابه جا کنند اما دیگر خبری از جا به جایی بار به صورتی که پیش از این مشاهده می شد نخواهد شد.

 

دبیر شورای عالی ترافیک قبول دارد که اجرایی شدن این طرح سبب بیکاری بخشی از موتور سوارها که از این راه کسب در آمد می کنند می شود اما او حمل یخچال و یا وسایل برقی حجیم را هم با این وسیله مناسب نمی داند و می گوید: هر طرح و برنامه ای در کنارش مشکلات و آسیبهای اجتماعی خاص خود را هم ایجاد می کند که ما در مصوبات آنها را نیز در نظر می گیریم.

 

اما آیا می توان بر اساس وعده محمودی از نیمه دوم سال این طرح را اجرا شده دانست؟

 

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این رابطه به مهرمی گوید: این طرح همچنان در مراجع تصمیم گیری در حال بررسی است و اگر هم طرحی در این رابطه مصوب شود اجرایش برای آینده است.

 

مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران هم ایجاد هر گونه محدودیتی را مسکنی کوتاه مدت می داند و به مهر می گوید: نمی توان به این راه حلها به عنوان راه حلی اساسی نگریست. آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته بسیار خطرناکتر است و باید به راهکارهای اساسی چون گسترش حمل و نقل عمومی پرداخت.

 

این عضو شورای شهر تهران بیکاری بخشی از موتور سواران را از پیامد های جانبی اجرایی شدن این طرح می داند و می گوید: همه مسائل اجتماعی به هم پیوسته است. ما نباید به حل معلول ها بپردازیم. برای حل مشکلات باید با علتها برخورد کرد. این که فردی با رعایت قانون بیکار شود دلیل بر رفتار خلاف قانون نیست.

 

غروب است و مثل همیشه رادیو دارد از ترافیک سرسام آور شهر می گوید. تقریبا تمام شهر پر از ماشینهایی است که دوست دارند زودتر به مقصد برسند. گوشه میدان امام حسین (ع) بهروز ایستاده است و فریاد می زند "موتور، موتور ". چند دقیقه بعد مرد کت و شلوار پوش ناشیانه پشت او را گرفته است و هیجان زده و معذب دارند از پیاده رو به سوی میدان انقلاب می روند ...



▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
جرمن هلدینگ : فروش انواع مکمل های سوخت
رنوپخش
بورس خرید و فروش لوازم تیونینگ
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان