Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

نسل جدید سیستمهای انتقال قدرت

امروزه سیستم انتقال قدرت دستی(MT)، (موسوم به گیربکس دستی) که به وسیله راننده از طریق سیستم تعویض دنده و عملکرد کلاچ کنترل می‌شود، در حال تغییر و تحول می‌باشد.
نسل جدید سیستمهای انتقال قدرت

نسل جدید سیستمهای انتقال قدرت

 

به گزارش CarXR.ir : امروزه سیستم انتقال قدرت دستی(MT)، (موسوم به گیربکس دستی) که به وسیله راننده از طریق سیستم تعویض دنده و عملکرد کلاچ کنترل می‌شود، در حال تغییر و تحول می‌باشد. در سالهای گذشته تعداد نسبت تبدیل‌ها از چهار به پنج رشد یافته و برای خودروهای ورزشی این تعداد حتی به 6 دنده (مستقیم یا جلو) نیز می‌رسد. این افزایش تعداد دنده‌ها در کاهش مصرف سوخت موثر می‌باشد. در حال حاضر صنایع سیستم انتقال قدرت متعارف در جهت افزایش کاربرد مواد سبک، افزایش تعداد نسبت تبدیل‌ها، کاهش تعداد قطعات متحرک و افزایش کنترل الکترونیکی در حال تغییر است.

 

سیستم‌های انتقال قدرت در حالت کلی به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

 

- سیستم انتقال قدرت دستی (گیربکس دستی)- سیستم انتقال قدرت اتوماتیک (AT)

 

- سیستم انتقال قدرت دستی با کلاچ اتوماتیک (MTAC)- سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده (AMT)

 

- سیستم انتقال قدرت با تغییرات نسبت تبدیل پوسته (CVT)

 

- سیستم انتقال قدرت متغیر نامحدود (IVT) سالهای متمادی اروپایی‌ها فقط از دو نوع گیربکس استفاده می‌کردند-

 

گیربکس اتوماتیک مرسوم و گیربکس متداول دستی. اما در این ایام امریکایی‌ها و ژاپنی‌ها بیشتر از گیربکس‌های اتوماتیک مرسوم به عنوان گیربکس استاندارد برروی خودروها استفاده می‌نمودند. علت این موضوع این بود که اروپایی‌ها معتقد بودند که سیستم انتقال قدرت اتوماتیک گران و پرهزینه است. گذشت زمان سبب تغییر این برداشت از گیربکس اتوماتیک شد. موضوعاتی مثل قابلیت رانندگی، اقتصادی بودن، همچنین افزایش سطح درآمد مردم در اروپا باعث شد که مردم اروپا پیش از پیش به گیربکس اتوماتیک گرایش پیدا کنند.

 

از دیگر دلایل این تغییر عقیده می‌توان مسئله نیاز به کاهش آلاینده‌های خروجی خودرو و نیز نیاز به بهینه‌سازی مصرف سوخت با توجه به افزایش قیمت سوخت و مسئله حفظ محیط‌زیست اشاره کرد.

 

صنعت گیربکس و سیستم انتقال قدرت امروزه توسط سازندگان توانمند در اروپا، آمریکا و ژاپن تقریباً به همه دنیا راه پیدا کرده است. در امریکا و ژاپن همانگونه که اشاره شد اکثر خودروها مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. در صورتی که در اروپا فقط %15 خودروها مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند و بقیه بازار اختصاص به گیربکس‌های دستی دارد. در اروپا جائیکه پایه طراحی و ساخت سیستم‌های انتقال قدرت دستی استوار است، تحقیقات وسیعی در زمینه اتوماتیک کردن گیربکس‌های دستی در حال انجام است. نمونه‌های موفق و خوبی را نیز برروی خودروها سوار کرده‌اند. این گیربکسها ابتدا برروی خودروهای مینی و سبک سوار شده است ولی در آینده نزدیک این نوع سیستم انتقال قدرت برروی خودروهای لوکس با حجم بالا نصب خواهد شد.

 

در زمینه گیربکس CVT نیز اروپائیها کارهای ارزشمندی را کرده‌اند اما هزینه بالا و نیز کارایی کم نسلهای اول CVT در جهت انتقال گشتاور مانع از توسعه لازم این نوع سیستم انتقال قدرت شده است. گیربکسهای اتوماتیک در اروپا برای ماشینهای سنگین و لوکس با حجم خیلی بالا استفاده می‌شود و در این کلاس از خودرو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اندیشه کلی توسعه سیستم انتقال قدرت بهبود بخشیدن به کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار آلاینده‌ها و عملکرد بهتر و در عین حال افزایش قابلیت رانندگی و افزایش راندمان خودرو وهمچنین کاهش هزینه‌ها برای مشتری می‌باشد. یکی از ابزارهای موثر در دستیابی به این اهداف استفاده از الکترونیک برای کنترل بهتر سیستم انتقال قدرت می‌باشد. به همین خاطر امروزه مشاهده می‌شود که گیربکس سازان قدمت دار جهان چه در زمینه گیربکس‌های اتوماتیک و چه دستی در طراحی محصولات جدید خودشان ارتباط تنگاتنگ با شرکتهای بزرگ الکترونیک برقرار کرده‌اند تا از این طریق سختگیریهای دولتها را در جهت کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان آلودگی و نیازهای مشتریان خودشان را پاسخگو باشند



▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
انجمن گفتگوی تخصصی خودرو
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان