Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

راز حلقه هایی که به هم پیوستند ...

اتویونیون را باید جد آئودی کنونی به حساب آورد. خودروسازی که بیشتر به خاطر شرکت در مسابقات اتومبیلرانی و کسب موفقیت های بسیار شناخته .
راز حلقه هایی که به هم پیوستند ...

به گزارش CarXR.ir : اتویونیون و مرسدس دو پیکان نقره ای آلمانی ها را در مسابقات اتومبیلرانی تشکیل می‌دادند و نه تنها بارها به مقام قهرمانی دست یافتند؛ بلکه توانستند رکوردهایی را از خود بر جای بگذارند که تا دهه ها بعد دست نخورده باقی بمانند.تاریخچه اتویونیون به سال‌های آغازین دهه 30 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان چهار شرکت خودروساز به نام های آئودی، د.کا.و، هورچ و واندرر تصمیم گرفتند تا با یکدیگر اتحادی را تشکیل دهند و نام آن را اتویونیون بگذارند. آئودی که در سال 1909 پایه گذاری شده بود، تا قبل از اتحاد خودروهای چهار ، شش و هشت سیلندر تولید می‌کرد. د.کا.و نیز شرکتی بود که توسط یک مهندس دانمارکی به نام یورگن راسموسن پایه گذاری شده بود و به تولید خودروهای دیفرانسیل جلو با موتورهای دو زمانه می‌پرداخت. تحول از آن جائی آغاز شد که راسموسن در سهام آئودی شریک شد و در همان زمان بقایای یک کارخانه خودروسازی آمریکایی را خریداری کرد و توانست به تکنولوژی تولید خودروهای هشت سیلندر دست یابد. این تحولات در کنار بحران‌های اقتصادی پی در پی که شرکت خودروساز را ضعیف کرده بود چهار خودروساز یاد شده را وادار کرد تا در سال 1932 اتحادیه ای را با نام "اتویونیون" تشکیل دهند و هرچند که هنوز هم محصولاتشان را تحت نام های تجاری خودشان می‌فروختند؛ اما در بخش های فنی و تولید با یکدیگر مشترک شوند.
پس از این که در نمایشگاه خودروی برلین 1933، هیتلر دو هدف تولید یک خودروی ارزان قیمت (که فولکس واگن بیتل بر اساس آن شکل گرفت) و توسعه صنعت مسابقات سرعت در آلمان را برای صنعتگران کشورش تعیین کرد مرسدس و اتویونیون تلاش خود را برای تولید خودروهای مسابقه‌ای و قهرمانی در رقابت‌های اتومبیلرانی را آغاز کردند‌. این تلاش‌ها که با کمک‌های مالی دولت آلمان انجام می‌شد منجر به تولید خودروهای مسابقه ای تیپ A تا D در خلال سالهای 1934 تا 1939 شد‌. تنها در بین سال‌های 1935 تا 1937 رانندگان اتویونیون توانستند 25 بار عنوان قهرمانی را در مسابقات مختلف کسب کنند.
علامت چهار حلقه آئودی از زمان تشکیل اتویونیون به وجود آمد که اتحاد چهار خودروساز آلمانی را نشان می‌داد. البته تنها رانندگانی که در مسابقات گراندپری (که پدر مسابقات فرمول یک کنونی به حساب می‌آمدند) شرکت می‌کردند حق پوشیدن لباس هایی با این آرم را داشتند‌. در سال 1935حجم موتور خودروهای شرکت کننده در مسابقات به 5 لیتر و قدرت تولیدی آنها به 370 اسب بخار رسید‌. همچنین با این خودرو رکورد سرعت جهان شکسته شد و راننده مسابقه‌ای اش توانست به سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند .‌
سال بعد حجم موتورها به 6 لیتر افزایش یافت و قدرت تولیدی آنها نیز به 520 اسب بخار رسید. رانندگان اتویونیون توانستند گراندپری ها و همینطور مسابقات کوهستانی متعددی را برنده شوند‌. در سال‌های بعد خودروهای مسابقه‌ای اتویونیون تغییر زیادی نکردند اما توانستند در برابر نسل جدید مرسدس W125 به خوبی به رقابت بپردازند و پنج بار عنوان قهرمانی در مسابقات را از آن خود کنند (‌در مقابل هفت عنوان مرسدس(.
با شروع جنگ جهانی دوم اتویونیون هم مانند بسیاری از خودروسازان دیگر وارد عرصه تولید خودروهای نظامی شد. مهم ترین محصول اتویونیون در این سالها خودرویی موسوم به SD-KFZ-222 بود که از موتور هشت سیلندر هورش/اتویونیون استفاده می‌کرد. از این خودروی نه چندان زیبا برای حمل و نقل فرماندهان ارتش آلمان نازی استفاده می‌شد. قدرت تولیدی موتور KFZ حدود 81 اسب بخار بود و حداکثر سرعت قابل دستیابی اش هم به 80 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.
کارخانه اتویونیون در دو سال پایانی جنگ آسیب شدیدی دید و بارها توسط متفقین بمباران شد. پس از پایان جنگ نیز سایت مهم ساکسون و چند کارخانه دیگر جزو آلمان شرقی قرار گرفت که مدتی پس از جنگ به تولید خودروهای مربوط به دوره قبل از جنگ ادامه دادند .
اتویونیون جدید در سال 1949 و با کمک دولت محلی در انگشتاد باواریا دوباره شروع به کار کرد. تنها خودروسازی که از جنگ جان سالم به در برده بود د.کا.و بود؛ بنابر این خودروهای تولیدی طبق سنت مرسوم این کارخانه از نوع دوزمانه و دیفرانسیل جلو بودند. تولید موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی دوباره آغاز شد و د.کا.و میسترکلاس F89 و همینطور د.کا.و F8 و F9 نیز دوباره تولیدشان آغاز شد .
سال 1958 نقطه عطفی برای اتویونیون بود؛ چرا که این برند پس از چندین سال بار دیگر به بازار بازگشته بود. اولین محصول اتویونیون جدید هم اتویونیون 1000 بود که یک کوپه با طراحی زیبا به حساب می‌آمد. یک سال بعد دایملر-بنز بیش از 80 درصد از سهام اتویونیون را خریداری کرد و آن را تحت کنترل خود درآورد (حتی بخش موتورسیکلت را) اما از آن جائیکه دایملر نگران کاهش بازار موتورهای دو زمانه ساخت اتویونیون بود و از ورشکستگی آن می‌ترسید تصمیم به فروش سهامش به فولکس واگن گرفت. بدین ترتیب اتویونیون در سال 1964 به مالکیت فولکس واگن درآمد.
پس از این سال بود که اتویونیون دوباره از نام آئودی برای تولید محصولاتش استفاده کرد و یک مدل جدید را که آئودی 72 نام گرفت در سال 1965 روانه بازار کرد. در سال 1969 اتویونیون با شرکت NSU که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان بود ادغام شد و حاصل آن علاوه بر تولید موتورسیکلت‌های متعدد، تولید خودروهای کوچکی با نام تجاری NSU بود .پس از این ادغام نام رسمی شرکت به "آئودی NSU اتویونیون AG" تغییر پیدا کرد تا این که در سال 1985 نام اتویونیون برای همیشه از عنوان شرکت حذف گردید و نام آن به "آئودی AG" تغییر پیدا کرد؛ نامی که تا امروز نیز باقی است و همیشه با علامت حلقه‌های به هم بافته شده خود یادآور اتحاد چهار خودروساز آلمانی است‌.



▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
طراحی و ساخت هدرز
بورس خرید و فروش لوازم تیونینگ
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان