Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

بررسی مازراتی کواتروپورته سدانی بسیار لوکس و زیبا

مازراتی کواتروپورت از سری سدان های لوکس ...
بررسی مازراتی کواتروپورته سدانی بسیار لوکس و زیبا

دیداری با مزراتی کواتروپورته، یک سدان لوکس تمام عیار ایتالیایی

به گزارش CarXR.ir : کارخانه مزراتی تولید کننده خودروهای لوکس و سوپر اسپرت ایتالیایی توسط چهار برادر ایتالیایی به نام های Alfieri – Bindo – Carlo – Ettore در ا دسامبر 1914 میلادی در بلونیا تاسیس شد علامت زیبای این کمپانی شهیر همان عصای سه دندانه می باشد که از روزهای نخست هم زبانزد خاص و عام بوده است.

این برادران ابتدا کار خود را با ساخت یک پیشرانه 2 لیتری Grand prix برای Diatto شروع کردند و در سال 1926 هم که تولید آن متوقف شد در کل این کمپانی پیشرانه های 4-6-8 و 16 سیلندر که دو پیشرانه 8 سیلندر را موازی کرده بودند برای خودروهای مسابقه ای و ... به تولید می رساند موفقیت های این کمپانی شهیر در مسابقات هم روز به روز بر اعتبار این کمپانی می افزود در سال 1932 Alfieri درگذشت و 3 برادر دیگر روند قبل را ادامه دادند و هر روز موفقیت های دیگر کسب می کردند.

در زبان ایتالیایی کواترو به معنی چهار و پورته به معنی درب می باشد و همانطوری که در ظاهر این خودرو می بینید کواتروپورته یک سدان فوق العاده لوکس می باشد تا به حال 5 نسل از این خودرو تولید و عرضه شده است نسل اول آن از سال 1963 به مدت 6 سال تا 1969 تولید شد و پس از پنج سال در سال 1974 نسل دوم به میان آمد و تا سال 78 هم تولیدش ادامه داشت، سال بعد در سال 79 نسل سوم به بازار آمد و بیش از مدل های دیگر تولیدش ادامه داشت و تا سال 90 بازار آن زمان شاهد این خودرو بود، 4 سال پس از آن در سال 1994 نسل چهارم به بازار آمد و تا سال 2001 تولید شد و پس از 3 سال آخرین نسل فعلی این خودرو یعنی نسل پنجم در سال 2004 روانه بازار شد و تا به حال هم فروشش ادامه داشته است البته در سال 2009 این خودرو کمی تغییر پیدا کرد و در سال 2010 هم در مجله فوربس در رده بندی 10 خودروی زیبای دنیا عنوان هفتمین خودرو را به خود اختصاص داد.

در 9 سپتامبر 2003 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت طرح معروف Pinin farina به عنوان کواتروپورته نسل پنجم رونمایی شد، این خودرو طبق سنت دیرینه مزراتی یک سدان لاکچری تمام عیار بود و کواتروپورته نسل پنج بود که از سال 2004 با سر و صدای فراوان به عرصه رقابت آمد و تا به امروز طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده و فروش خوبی را داشته است.

فرصتی نصیبمان شد تا با یک دستگاه از این خودروی ارزشمند در تهران ملاقاتی چند ساعته داشته باشیم خودروی مورد نظر مزراتی کواتروپورت 2007 Sport GT می باشد که به بررسی آن می پردازیم خودروی مورد بررسی ما به رنگ نقرابی می باشد که زیاد چشمگیر نیست و آن طور که باید، خود را نشان نمی دهد و این خودروی ارزشمند در خیابان های پایتخت مظلوم واقع می شود!!

در نمای جلوی این اتومبیل که جلوپنجره بزرگ مزراتی با چنگال 3 شاخه مزراتی جلب توجه می کند این اتومبیل مدل Sport GT می باشد و جلوپنجره آن به صورت توری در هم تنیده شده می باشد، ورودی های هوایی که در سپر جلوی این خودرو تعبیه شده اند بسیار زیبا و باریک مناسب حال سپر کواتروپورت طراحی شده اند، چراغ های کوچک این خودرو که به رنگ نارنجی در گوشه های سپر جای گرفته اند در هنگام روشن شدن زیبایی مثال زدنی را به خودروی پیش روی ما هدیه می کنند، سپر این خودرو بسیار زیبا و پر از زاویه و انحنا می باشد و انحنای زیرین آن در زیبایی اش بی شک نقش بسزایی را ایفا کرده است، سنسورهای جلو به وضوح بر روی سپر جلو مشخص و برآمده هستند و خیلی از متخصصان در نقد طراحی این خودرو به این موضوع اشاره کرده اند.

گلگیرهای جلوی این اتومبیل بسیار پهن و عضلانی و حجیم طراحی شده اند طوری که تا بالای چراغ های جلوی این اتومبیل آمده اند و درب موتور را احاطه کردند گلگیرهای بزرگ و چراغ های جلوی این اتومبیل که کوچک طراحی شدند، طراحی این خودرو را تا حدودی به سمت گذشته بردند البته نمای جلوی این اتومبیل در شب زیباتر هم می باشد زیرا دو عدد لنز در هر چراغ در پشت سرشان زنون های آماده به نورپردازی هستند و در هنگام روشن شدن زیبایی خاصی را برای کواتروپورت به ارمغان می آورند از دیگر زیبایی های نمای جلوی این خودرو دو خط برآمده و بسیار زیبایی می باشد که بر روی درب موتور این مزراتی لوکس می باشد.

به نمای جانبی این خودرو می رسیم ابتدا 3 دریچه هوای متوازی الاضلاع شکل که در کنار هم چیده شدند و در قسمت زیر آن راهنمای کوچک و در زیر آن لوگوی طراح بزرگ Pinin farina دیده می شود این خودرو Sport GT می باشد و رینگ استاندارد آن 20 اینچی می باشد که مالک این خودرو رینگ استاندارد آن را با نمونه ای نه چندان جالب و مرغوب نسبت به رینگ استاندارد مزراتی تعویض کرده است، رینگ های این خودرو Advanti می باشند که به صورت لبه دار هستند و لبه 7 رنگ آن هم کار دست نمای زیبای این خودرو داده است !!

شما اگر از دور به نمای کناری این خودرو بنگرید از گلگیر بزرگ و حجیم جلو تا آیینه های جانبی که بر روی آن هم خطوط زیبایی قرار دارد تا قسمت انتهای اتاق و گلگیر کوچک عقب این خودرو و فاصله کم آن تا صندوق این خودرو شاهد زیبایی خاصی هستید، از دیگر ضعف های این خودرو در نمای جانبی این خودرو، رکاب های آن می باشند که مالک روی آنها را با چسب قهوه ای رنگ پوشانده است که از زیبایی هرچه بیشتر این خوردو کاسته است.

 

دستگیره های درب خودرو بسیار زیبا طراحی شدند و زیبایی درب این خودرو را دوچندان کرده اند، انحناهای دور گلگیر عقب و جلو عضلانی بودن را برای کواتروپورت دیگر تمام کردند از دیگر جلوه های زیبایی این خودرو علامت زیبای مزراتی بر روی ستون های عقب خودرو و نوشته Sport GT بر روی درب درست بالای دستگیره در قسمت مشکی رنگ می باشد.

به انتهای خودرو می رسیم، از روی گلگیر جلوی این اتومبیل شاهد یک خط بودیم که از زیر درب ها رد شده و تا انتهای این خودرو آمده که این خط خود جداکننده قسمت قرمز رنگ از سفید رنگ چراغ عقب این خودرو می باشد که این خود زیبایی دو چندان به قسمت انتهای این خودرو داده است، درب صندوق این خودرو هم زیبا و یک خط در طراحی آن به کار برده شده است که این سوی صندوق را به سوی دیگر آن ارتباط می دهد و جای پلاک این مزراتی بزرگ و نوار بالای آن کروم می باشد و نوشته کرومی مزراتی بالای آن بر لوکس بودن نمای این خودرو هم مهر تایید می زند و در قسمت زیرین آن هم سپر عقب که به مانند جلو همانطور پر حجم و پر خطوط می باشد و در طرفین آن هم شاهد دو خروجی اگزوز استیل هستیم که زیبایی خاصی را به این خودرو هدیه کرده است.

حال دوست داریم به داخل این خودروی لوکس برویم درب اتومبیل را باز نموده و وارد می شویم لازم بذکر است این خودرو 3 مدل تریم داخلی دارد که این اتومبیل Sport GT می باشد و نوع اول است که مدل دوم Sport GT S ونوع سوم که Executive می باشد فوق العاده لوکس و شیک است در ابتدا با دیدن داخل اتومبیل مکثی می کنیم و ابتدا تمام فضای داخلی را دید می اندازیم و سپس بر روی صندلی به مانند مبل این اتومبیل می نشینیم داخل اتومبیل و زیبایی طراحی داخل این خودرو به علاوه کلیدهای زیاد شما را یاد آور هواپیما می شود کابین خودرو تمام از چرم کرم رنگ به علاوه چوب و زیبا تر از همه سقف و ستون های اتومبیل است که به جنس جیر می باشد و در قسمت جلو و عقب هم دارای چراغ مطالعه می باشد و این امتیازات صحبتی را برای سرنشینان و باقی افراد باقی نمی گذارد.

فرمان این Sport GT بسیار خوش دست و درست به مانند غربالک های ریسینگ می باشد که بر روی آن تنظیمات مربوط به سیستم پخش قرار دارد و پدال های دنده پشت فرمان که دیگر کار را تمام می کند، البته تریم داخلی Executive بسیار لوکس تر می باشد و غربالک فرمان آن هم تلفیقی از چرم و چوب است که این خودرو به دلیل Sport GT بودن تریم اسپرت تری نسبت به مدل فوق الذکر دارد، حال بگذریم از زیبایی های داشبورد چرمین این خودرو نوار چوبی میان آن می باشد که از ابتدا تا به انتهای داشبورد رفته است و به میان دو دریچه تهویه میانی این خودرو ساعت آنالوگ و معروف مزراتی هم دیده می شود.

 

بر روی کنسول میانی که کاملا چوبی می باشد مانیتور خودرو و کلیدهای سیستم تهویه قرار دارد و نکته جالب اینجاست که سیم کارت این خودرو برای استفاده تلفن داخل اتومبیل بر روی همین کنسول به مانند کارت تلفن در جای خود فرو می رود و در پشت اهرم دنده این اتومبیل درب چرمین را که باز کنید شاهد گوشی تلفن مزراتی کواترو پورت هستید در قسمت عقب این خودرو هم به دلیل لوکس بودن کابین با فضای مناسبی روبرو هستید که اگر جای استراحت دست را ببندید می توانید به راحتی 3 نفره بنشینید و زمانی که در قسمت عقب خودرو نشسته اید در مقابل خود سیستم تهویه جداگانه قسمت را مشاهده می کنید که دریچه ها به علاوه کلیدهای کنترل و تنظیم آنها بر روی قسمت چوبی مزین به نوشته کرومی مزراتی می باشد در کل داخل کابین مزراتی بسیار لوکس و زیبا طراحی شده و حتی موکت کف خودرو با رنگ چرم و جیر به کار رفته در داخل اتومبیل ست شده اند که این خود زیبایی خاص و مثال زدنی را برای داخل کابین این مزراتی به ارمغان می آورد یکی از امکاناتی که کمپانی برای مشتری قرار داده است انتخاب نوع و رنگ چرم داخل اتومبیل می باشد درست مانند رنگ اتومبیل که شما در هنگام خریداری اتومبیل خودتان رنگش را انتخاب می کنید رنگ داخل اتومبیل هم به انتخاب شماست ...

 

حالا می خواهیم پرهیجان ترین قسمت این اتومبیل را بررسی کنیم درب موتور را بالا زده و شاهد پیشرانه 8 سیلندر 4244 سی سی (4.2 لیتر) این خودرو هستیم که بر روی آن چنگال 3 شاخه مزراتی می درخشد این خودرو 3 پیشرانه دارد که اولی 4.2 لیتر و به قدرت 400 اسب بخار می باشد که بر روی این اتومبیل است پیشرانه دوم 4.7 لیتری و 430 اسب بخار و پیشرانه آخر همان 4.7 لیتری به قدرت 440 اسب بخار می باشد، پیشرانه این خودرو دو میل سوپاپ و در هرسیلندر 4 سوپاپ دارد که در مجموع 32 سوپاپه و مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها می باشد تراکم آن 11 به 1 و قطر سیلندر در کورس پیستون آن 92×79.8 میلی متر می باشد حداکثر قدرت این خودرو با این پیشرانه 400 اسب بخار در 7000 دور و حداکثر گشتاور آن 460 نیوتن متر در 4250 دور می باشد که این خودرو را در 5.6 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر می رساند و حداکثر سرعت این خودرو هم 269 کیلومتر بر ساعت می باشد.

حال به نوبت رانندگی با این سدان لاکچری می رسد بعد از تنظیم ارتفاع و گودی صندلی مطابق با فرم نشستن خودمان تنظیم می کنیم و در یکی از مموری های 3 گانه ذخیره می کنیم، پس از بستن کمربند ایمنی پیش کشنده سرد کن صندلی را هم روشن می کنیم و فرمان تلسکوپی را تنظیم نموده و پس از آن پیشرانه را از خواب بیدار کرده و شروع به حرکت می کنیم صدای سیستم اگزوز این خودرو بسیار زیباست و سیستم اگزوز مزراتی Sport GT کمی تغییرات نسبت به مدل لوکس تر دارد و صدای آن طنین انداز تر است،جعبه دنده این خودرو 2 حالته و مجهز به پدال های پشت فرمان می باشد که از سال 2004 بر روی این خودرو قرار گرفت البته همه آنها مجهز به این جعبه دنده نیستند و مدل اتوماتیک هم دارد این حالت دقیقا حالت رانندگی F1 یا فراری را برای شما تداعی می کند و ما که یاد آور رانندگی با F430 شدیم که به تازگی آن را آزمایش کردیم.

 

حال نوبت به چالش کشیدن خودروست به جایی صاف و هموار می رسیم استارت می کنیم با وجود 1990 کیلوگرم وزن این خودرو شتاب خوب و فشار جی خوبی به ما وارد شد این خودروی دیفرانسیل عقب مجهز به محدود کننده هرزگردی می باشد که واقعا عملکرد Lsd در این خودرو قابل قبول می باشد از دیگر امکانات ایمنی این خودروی لوکس کنترل پایداری و کشش می باشد که در سرعت های بالا از خطر جلوگیری می کند سرعت را تا 200 کیلومتر بالا می بریم که پس از ترمز کردن شاهد عملکرد فوق العاده ترمزهای ABS چهار چرخ دیسک خنک کن با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو هستیم که بدون هیچ مشکل و استرسی اتومبیل بر روی زمین می ایستد به داخل پیچ ها می رویم سعی می کنیم که سرعت را بالا ببریم و درون پیچ پا را بیشتر بر روی گاز فشار می دهیم جعبه دنده دو حالته کمک می کند تا با پدال های پشت فرمان اتومبیل را به خوبی هدایت کنیم و اینکه هندلینگ بسیار خوب اتومبیل، این مزراتی را از هرگونه تنش اضافی به دور نگه می دارد و آن هم به دلیل تقسیم وزن 47 درصد در جلو و 53 درصد در عقب می باشد بالانس و پایداری این مزراتی در رانندگی خود را نشان داد و مثال زدنی می باشد.

 

رانندگی با پدال های پشت فرمان مزراتی بسیار خوشایند می باشد این جعبه دنده از جعبه دنده های Cambio corsa که ابتدا بر روی مزراتی های کوپه بود بسیار بهتر عمل می کند و در رانندگی لذتی خاصی را برای شما به وجود می آورد سیستم تعلیق عقب این اتومبیل مستقل و جلوی آن هم به همین شکل می باشد که در عقب و جلو مجهز به فنرلول و میل تعادل و سیستم ضد غلطش می باشد البته واکنش سیستم تعلیق و چسپندگی خودرو به زمین عالیست و نقش لاستیک های Dunlop Direzza که در جلو 255/35/ZR20 و در عقب 275/35/ZR20 نباید کم شمرد.

زمانی که پا را بر روی گاز می فشاریم شاهد پر شدن خوب دنده ها هستیم که در هنگام رانندگی صفحه کیلومتر نیلی رنگ با عقربه های قرمز رنگ حس رانندگی اسپرت را در عین لوکس بودن خودرو برای شما تداعی می کند جعبه دنده 6 سرعته ZF این اتومبیل به هیچ عنوان در هنگامی که با پدال های پشت فرمان می رانید کم نمی آورد و از شما مدام دنده می خواهد و این خود دلیلی جز اسپرت بودن پیشرانه و جعبه دنده این خودروی لوکس ندارد واقعا نعره موتور کواتروپورت در سرعت های بالا شنیدنی است، پدال سمت راست که روی آن نوشته شده UP و پدال سمت چپ که نوشته Down بر روی آن نمایان می باشد جذابیت خاصی دارد و شما دوست دارید مدام با آنها بازی کنید اما سعی کنید که از کروز کنترل این اتومبیل استفاده کنید و سرعت های بالا را تجربه نکنید !!

سیستم صوتی این اتومبیل Bose می باشد و در زمان روشن شدن از تفکیک صدای آن لذت می برید لازم بذکر است که این سیستم صوتی 9 اسپیکر دارد، داخل اتومبیل دماسنج و نشانگر مصرف سوخت و میزان مسافت باقی مانده هم به راحتی به شما اطلاعات می دهد تا نسبت به ادامه راه اطلاعات دقیقی داشته باشید و نسبت به آن سرعت خود را تنظیم نمایید.

سخن پایانی :

مزراتی کمپانی می باشد که در ابتدا اصالت و پس از آن اتومبیل هایی با کیفیت و قدرتمند روانه بازار می کند، مزراتی کواتروپورت یک سدان بسیار لوکس و قوی می باشد که در عین لوکس بودن خوی اسپرت و ایتالیایی خود را هم حفظ کرده است و با مبلغی که شما برای این خودرو پرداخت می کنید بهترین انتخاب شماست در پایان با تشکر از آقای رضا علیجانی که خودروی خود را در اختیار ما ماشین قرار دادند.

.

نوشته و تصاویر : امیرحسین پورسینا Amir@carxr.ir


▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
طراحی و ساخت هدرز
انجمن گفتگوی تخصصی خودرو
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان