Loading...
شما اینجا هستید: خانه » صفحه خبر

 

ذخيره‌سازي انرژي چرخ‌هاي لاستيكي با نانوژنراتورها

محققان «جرجيا تِك» در جديدترين تحقيق خود نانوژنراتورها را در سطح داخلي چرخ‌هاي لاستيكي مجتمع كرده و امكان جمع‌آوري انرژي از حركت خودروها را شرح داده‌اند.
ذخيره‌سازي انرژي چرخ‌هاي لاستيكي با نانوژنراتورها

به گزارش CarXR.ir به نقل از ايسنا: نانوژنراتورها براي تبديل انرژي مكانيكي اتلافي به انرژي الكتريكي با استفاده از اثر پيزوالكتريك، طراحي مي‌شوند. «ژانگ لين وانگ» و همكارانش از «جرجيا تِك» در جديدترين تحقيق خود نانوژنراتورها را در سطح داخلي چرخ‌هاي لاستيكي مجتمع كرده و امكان جمع‌آوري انرژي از حركت خودروها را شرح داده‌اند. آنها در مطالعه خود توضيح ساده‌اي از دورنماي كاربرد گسترده نانوژنراتورها در زمينه جمع‌آوري انرژي و سيستم‌هاي خودتوان‌دهنده ارائه كرده‌اند.

 

اين محققان براي آزمايش‌هاي خود، يك چرخ دوچرخه را در يك دستگاه آزمايشگاهي نصب كردند، به طوري كه مي‌توانستند براي شبيه‌سازي شرايط موجود در قسمتي از چرخ كه در تماس با سطح جاده است، آن را به طور متناوب فشرده و رها كنند. نانوژنراتوري كه آنها به سطح اين چرخ دوچرخه چسبانده بودند، با يك ساختار لرزانك آزاد طراحي شده بود و شامل پنج لايه بود؛ يك بستر پلي‌استر انعطاف‌پذير، فيلم‌هايي از نانوسيم‌هاي اكسيد روي بر روي سطوح بالا و پايين اين بستر و الكترودهايي روي اين سطوح.

 

 

 

 

 

a) تغييرشكل چرخ لاستيكي در طول حركت وسيله نقليه؛ b) دستگاه آزمايشگاهي؛ يك چرخ لاستيكي كه بين دو صفحه، يكي ثابت و ديگري متحرك، تغييرشكل مي‌يابد؛ c) طرح ساده ساختار اين نانوژنراتور كه يك لرزانك با پنج لايه است؛ d) يك عكس كه نشان مي‌دهد يكي از اين نانوژنراتورها با نوار چسب به سطح داخلي يك چرخ لاستيكي متصل شده است

 

هر زماني كه اين چرخ فشرده مي‌شد، اين نانوژنراتور يك پالس الكتريكي توليد مي‌كرد. اين محققان تحت شرايط آزمايشگاهي‌شان، ولتاژ و جريان خروجي اين نانوژنراتور را به ترتيب 1.5 ولت و 25 نانوآمپر اندازه‌گيري كردند. اين نانوژنراتور با انرژي جمع‌آوري شده، به طور مستقيم يك نمايشگر LCD كوچك را روشن كرد.

 

«وانگ» توضيح مي‌دهد كه مساحت كاري موثر نانوژنراتورشان حدود 1.5 در 0.5 سانتيمتر است و ماكزيمم چگالي توان خروجي آن به 70 ميكرووات بر سانتيمترمربع مي‌رسد. در مقايسه با نتايج گزارش شده تحت اين شرايط در تحقيق‌هاي ديگر، اين عملكرد كمي پايين‌تر است. همان‌طور كه وانگ توضيح مي‌دهد، دليل اين امر اين است كه لاستيك يك ماده پلاستيكي است كه مقداري از انرژي مكانيكي را جذب مي‌كند و ميزان تغيير شكل در آن در مقايسه با يك ماده صلب تحت همان شرايط كم‌تر است. با اين وجود هنوز اين عملكرد خيلي خوب است.

 

اين محققان، جزئيات نتايج كار تحقيقاتي خود را در مجله‌ي «Advanced Materials» منتشر كرده‌اند.

 

انتهاي پيام



▼ ارسال نظر


اشتراک خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




صفحه CarXR در فیس بوک
حساب کاربری CarXR در توییتر
صفحه رسمی CarXR در اینستاگرام
سیستم صوتی گراند زیرو
اولین کلینیک تخصصی بدنه اتومبیل در ایران
رویال دیزاین
روغن موتور چمپیون
مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس
انجمن گفتگوی تخصصی خودرو
کار ایکس آر : مالک جدید کار ایکس وان