اعلام نتایج مسابقه درگ 10 آذر

به گزارش CarXR.ir:
جمعه گذشته سومین مرحله از مسابقات درگ قهرمانی سال 91 زیر نظر هیات اتومبیل رانی و موتور سواری استان تهران، در محل دائمی این رقابت ها در بوستان ولایت برگزار شد.بیش از 45 دستگاه خودرو در قالب چهار کلاس، ریس استریت، شش سیلندر و هشت سیلندر اتمسفریک ، GT (چهارسیلندرهای پرخوران شده) و SUPER GT یا آزاد در این رقابت مهیج حضور داشتند.در کلاس شهری یا ریس استریت، همچون مسابقات قبلی، رقابت اصلی میان پراید های تقویت شده مجهز به پیشرانه های سری BP و گلف های ارتقاء یافته با پیشرانه های ABF یا نمونه های حجیم شده از مدل های 8 و 16 سوپاپ بود.در حالی که محمد رفان با گلف قرمز رنگ خود در تلاش برای تکرار زمان مسابقه پیشین بود، حسین حجتی بار دیگر با پراید BP برای تکرار قهرمانی نقشه می کشید.در نهایت نیز سکوی برتری نسیب تیونر خوشنام کرجی ، یعنی حسین حجتی شد که توانست در 15.06 ثانیه و در حدود 10 صدم ثانیه سریعتر از نفر دوم (پیمان نصیری) از خط پایان بگذرد.محمد رفان نیز که در نخستین تایم گیری به دلیل عدم چسبندگی مناسب لاستیک ها به مسیر نتوانسته بود به مرزهای فنی خودرو نزدیک شود، در دوم تایم گیری به زمان 15.17 ثانیه دست یافت و با تنها 0.02 ثانیه اختلاف نسبت به پیمان نصیری به رده سوم اکتفا کرد.نکته قابل توجه در این کلاس، بهبود چشمگیر زمان ثبت شده توسط محمد شیرازی بود که با تنظیم مجدد پیشرانه ، زمان 16.17 ثانیه را ثبت کرد و با اختلاف بسیار زیادی نسبت به مسابقات پیشین، رده هفتم این کلاس را از آن خود ساخت.شیوه برگزاری رقابت، همچون مسابقات قبلی به صورت ترکیبی بود، در کلاس شش سیلندر و هشت سیلندر اتمسفریک ، جذاب ترین خودروهای کلاسیک شهری باردیگر در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده بودند.کارن مگرودومیان که در رقابت های پیشین با ب ام و E46 مجهز به پیشرانه M3 نسل سوم (S54) موفق به کسب سریع ترین زمان شده بود و در رقابت قهرمانی کشور (26 آبان ماه) با تنها 0.05 ثانیه اختلاف ، قهرمانی را به عباس معمار (بیوک لسابر) واگذار کرده بود، در این رقابت ، سلاح جدیدی را به میدان آورده بود تا بتواند بار دیگر برای قهرمانی در کلاس شش و هشت سیلندر بجنگد.بدنه نسبتا سنگین وزن E46 در مدت بسیار کوتاهی با بدنه بسیار سبک وزن E30 تارگا جایگزین شده و قلب M3 جوان در سینه پدر بزرگ دهه 80 جای گرفته بود.بدین ترتیب در شرایطی که عباس معمار به دلیل نقص فنی از حضور در رقابت دهم آذر ماه بازمانده بود، کارن مگرودومیان توانست با حدود 1 ثانیه اختلاف نسبت به مسابقه پیشین، مسافت 400 متر را در زمان 13.68 ثانیه بپیماید و ضمن کسب قهرمانی ، رکورد این کلاس را ارتقاء دهد.برای رده نایب قهرمانی ، رقابت تمام عیاری بین دو آمریکایی آتشین، یعنی شورولت کامارو حسن جلیلی با پونتیاک علی اکبری در جریان بود که در نهایت با تنها 0.01 ثانیه اختلاف به برتری پونتیاک انجامید.بدین ترتیب حسن جلیلی به لطف 0.16 ثانیه برتری نسبت به علی جودکی (پورشه باکستر) بر سکوی سوم ایستاد.در کلاس GT یکی از نمایندگان دیفرانسیل جلو تیم ابولفضل مرادی (4GTUNER) در کنار مزدا 323 توربو، مهدی گزستانی و سه پژو توربو شده به دستان حسین حجتی حضور داشتند.آئودی TT ، گلف های نسل دوم توربو شده و چند تویوتا مجهز به توربو، از دیگر خودروهای جذاب این کلاس بودند. پژو 205 سبز رنگ حسین حجتی که در رقابت قبلی خوش درخشیده بود، در این مسابقه با نقص فنی دست و پنجه نرم می کرد و بر خلاف رقابت 26 آبان ماه نتوانست بر آئودی TT مرتضی شاد فرخ غلبه کند.در نهایت، مزدا 323 مهدی گزستانی ، حتی از میتسوبیشی لنسر به رانندگی ابولفضل مرادی نیز سریعتر ظاهر شد و مسیر 400 متری را در 14.16 ثانیه به پایان برد.بدین ترتیب گزستانی توانست از مقام قهرمانی خود در رقابت آبان ماه دفاع کند و ابولفضل مرادی با 0.28 ثانیه برتری نسبت به علی ابومسعودی به مقام نایب قهرمانی دست یافت.در نهایت و در برترین کلاس (SUPER GT) ،با حضور دوباره لنسرهای دو دیفرانسیل برنارد عیوضی و ابولفضل مرادی،بار دیگر هیجان محوطه برگزاری را فرا گرفته بود.مهدی جواهری تمامی تلاش خود را به کار بسته بود که با اعمال تغییرات تازه و استفاده از لاستیک های درگ بسیار مرغوب، مرسدس CL63 آبی رنگ را برای رقابت با پورشه پانامرا و لنسرهای سبک وزن آماده سازد.در هنگام قرار گیری دو خودروی مرسدس و پورشه در کنار یکدیگر، ابری از دود لاستیک محوطه پیت استاپ را فراگرفته بود که حاصل گرم کردن لاستیک های michelin مرسدس بود.با این وجود در نهایت پورشه بار دیگر به لطف سامانه انتقال نیروی چهارچرخ و لانچ کنترل فوق پیشرفته خود،سریعتر از رقیب اشتوتگارتی ظاهر شد و زمان 12.07 ثانیه را ثبت کرد.در دومین دور زمان گیری، در حالی که میتسوبیشی لنسر EVO برنارد عیوضی با پورشه پانامرا همیشه پیروز مسعود علیزاده در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند، هیجان در میان تماشاگران به اوج خود رسیده بود.با این وجود لحظاتی پس از سبز شدن چراغ و استارت طوفانی لنسر، مشخص شد که مسعود علیزاده به دلیل نقص در سامانه های کنترلی ، شانس ثبت زمان در مقابل مهمترین رقیب را از دست داده است. در مقابل برنارد عیوضی به راحتی زمان 11.79 ثانیه را ثبت کرد و رکورد کلاس SUPER GT را در رقابت های اخیر ارتقاء داد.دقایقی بعد، مسعود علیزاده برای ثبت زمان به صورت غیررسمی پشت خط استارت قرار گرفت و با شتاب گیری فوق العاده ، زمان 11.81 ثانیه را ثبت کرد. اگرچه این زمان برای غلبه بر برنارد عیوضی کافی نبود، اما بهترین رکورد ثبت شده توسط پورشه پانامرا توربو در کشورمان محسوب می شود و در مقایسه با زمان به دست آمده در رقابت های پیشین ، رکوردی تازه به حساب می آید.ابولفضل مرادی با لنسر سفید رنگ شخصی خود که به عنوان خودروی شهری نیز کاربرد دارد در رقابتی تنگاتنگ بر مرسدس CL63 به رانندگی مهدی کاویان غلبه کرد و مقام سوم سریعترین کلاس را از آن خود کرد.خودروهای نظیر نیسان آلتیما مرتضی خلف نژاد و تویوتا سوپرا حسام آقایی نیز از معدود خودروهایی بودند که استارت زدن بر روی پوشش ضد هرزگردی را تجربه کردند و تایم خود را به لطف چسبندگی بیشتر در استارت، ارتقاء دادند.گیربکس سوپرا حسام آقایی با نقص فنی مواجه شد اما مرتضی خلف نژاد توانست مسافت 400 متر را در زمان 12.89 ثانیه طی کند که مقام پنجم را برای خلف نژاد به ارمغان آورد.
لزوم احترام به قانون و فرهنگ ورزشکاری
بی نظمی ، ناهماهنگی، روشن نبودن قوانین فنی و شرایط برگزاری از جمله بزرگترین مشکلات مسابقات درگ کشورمان قبل از ساماندهی این مسابقات در مسیر بوستان ولایت بودند.خوشبختانه در طول یک و نیم سال اخیر، چنین مسائلی به یمن برنامه ریزی دقیق ، هماهنگی مناسب شرکت کنندگان و قوانین صریح و روشن تنظیم شده تا حد زیادی کاهش یافته اند و با گذشت 9 ماه از سال 91 نیز شاهد افزوده شدن امکاناتی نظیر تابلو اعلام نتایج ، پوشش ضد هرزگردی و افزایش نظم در روند برگزاری چهار مسابقه بوده ایم که تنها به لطف تلاش های مستمر و همکاری شرکت کنندگان ، تماشاگران و مسئولین به دست آمده است.در دو مسابقه اخیر ، نیز تلاش هایی برای افزایش نظم در خصوص حضور به موقع شرکت کنندگان در محل برگزاری به عمل آمده است و سخت گیری هایی از سوی مسئول برگزاری برای حضور به موقع و فراگیر شدن فرهنگ احترام به سایرین در این رقابت ورزشی صورت پذیرفته است که رضایت بسیاری از شرکت کنندگان و نظم بیشتر روند بازرسی فنی را در پی داشته است.با این وجود در حالی که شرکت کنندگان و برگزار کنندگان در هر مسابقه ، قدمی را برای نزدیک شدن به سطح جهانی مسابقات شتاب برمی دارند، متاسفانه برخی از تماشاگران همچنان با روحیه ای غیر ورزشی به این رقابت ها قدم می گذارند و با رفتار ناشایست خود، مشکلاتی را برای سایرین ایجاد می کنند.مسائلی نظیر از بین بردن بنر های تبلیغاتی یا ورود به محوطه پیت استاپ از جمله مواردی هستند که نارضایتی تیم برگزاری را در پی دارند. اما در رقابت اخیر ، مسئله ای رخ داد که نقطه تاریکی از تاریخ مسابقات ورزشی کشورمان محسوب می شود.برخی از افرادی که به عنوان تماشاگر در محل حاضر بودند پس از مشاهده برتری میتسوبیشی لنسر بر پورشه مسعود علیزاده، به توهین به این راننده پرداختند و چنین حرکت شرم آوری را در مورد مرسدس CL63 نیز تکرار کردند.چرا که این دو خودرو گران قیمت با اختلاف اندکی کندتر از لنسر های تقویت شده ظاهر شده بودند.این حرکت غیر اخلاقی در حالی صورت گرفت که خانواده مسعود علیزاده به عنوان، قهرمان دوره های اخیر این رقابت ها در محل حضور داشتند و شاهد رفتار غیر اخلاقی افراد حاضر در میان تماشاگران بودند. متاسفانه راهی برای تعیین سطح فرهنگ و میزان درک افراد در زمان ورود به محوطه وجود ندارد و از سوی دیگر نمی توان علاقه مندان واقعی مسابقات اتومبیل رانی را از تماشای این رقابت ها محروم کرد، اما باید گفت که چنین حرکات و رفتار هایی آنچنان از فرهنگ ایرانی به دور است که مشاهده آن در یک محیط ورزشی بسیار تاثر آور و دلسرد کننده به نظر می رسد.تیم برگزاری www.CarXR.ir ، هیات اتومبیل رانی و موتور سواری استان تهران ، تیم های مسابقه ای ، ابولفضل مرادی ، حسن جلیلی، حسین حجتی و سایر شرکت کنندگان ضمن اعلام انزجار از توهین به مسعود علیزاده و مهدی جواهری، نهایت تاثر خود را از رخ داد رفتار های غیر اخلاقی در محیط ورزشی اعلام کرده اند و نهایت تلاش خود را به کار خواهند بست تا از تکرار چنین حرکات شرم آوری جلوگیری کنند.به امید آنکه، به زودی شاهد گسترش رفتار و رویکرد حرفه ای ، اخلاقی و متناسب با فرهنگ ایرانی در میان ورزشکاران و تماشاچیان کشورمان باشیم.
در پایان ضمن اعلام نتایج از تمامی علاقه مندان ، شرکت کنندگان، خبرنگاران ، تیم اجرایی و کلیه افرادی که به نوعی در برگزاری این مسابقه نقش داشتند، تشکر و قدردانی می نماییم.
-
تاریخ: یکشنبه 12 آذر 1391 - 08:06
-
بازدید: 55076
-
بخش: گزارش ماشین